Her er sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch
Striden om de søfarendes skatteforhold blev afgjort i Højesteret, Maersk Line i spil til milliardopkøb i spekulationerne om fremtidens containermarked, en mulig aftale i Opec, der kan gavne tankrederne, samt den forværrede krise blandt supplyrederier var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.
Højesteret stadfæstede onsdag to afgørelser i Østre Landsret, der entydigt slår fast, at de danske søfarende ombord på skibe i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) ikke har krav på regulering af deres nettoløn, når der sker ændringer i det danske skattesystem.
Forlydenderne om et snarligt salg af Hamburg Süd er taget til, og Maersk Line er kun én men nok den mest oplagte køber, lyder det. Prisen virker høj, men den største barriere kan være Oetker-familiens egen magtkamp. ShippingWatch dykkede ned i historien.
Samtidig synes containerrederes muligheder for at reducere deres omkostninger endnu ikke at være udtømte, ligesom den endelige og nye struktur i industrien endnu ikke er afklaret.
En aftale på næste uges Opec-møde kan sende olieprisen i vejret. Men en aftale vil formentlig også øge den spekulative handel med olie. Det kan på den korte bane sætte skub i markedet for produkttank, der ellers kæmper med overkapacitet og fyldte lagre, siger Mikael Skov, CEO i Hafnia Tankers, til ShippingWatch.
Havila Shipping kan blive det første store offer blandt supplyrederier, hvoraf flere befinder sig i en overlevelseskamp i takt med at flere og flere skibe tages ud.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.