NOx-zoner bliver virkelighed fra 2021

De skærpede krav til skibes udledninger af kvælstof er netop blevet godkendt af IMO. Fra 2021 skal nye skibe skære 75 procent af deres udledninger af kvælstof, når de sejler i Østersøen og Nordsøen.
AF LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT

LONDON

IMO har i sit miljøudvalg MEPC netop vedtaget at indføre såkaldte NECA (NOx Emission Control Areas) i Nordsøen og Østersøen.

Kravene har været på tegnebrættet længe, og det var ventet, at de formentlig ville blive vedtaget på denne uges møde i London.

Kravene til udledning af kvælstof betyder, at nye skibe, der sejler i Østersøen og Nordsøen fra 1. januar 2021 skal sænke deres udledning af NOx med 75 procent.

Danmark er et af de lande, der har presset på for at få indført NOx-kravene, der af flere omgange er blevet udskudt.

I en pressemeddelelse siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.

"Det glæder mig, at det danske pres har virket, så der er skabt enighed blandt landene i regionen om at gøre noget ved problemet, og IMO nu har godkendt de skærpede krav. Reduktionen af skibes NOx-emissioner vil få en positiv effekt for miljø og sundhed."

Østersøen og Nordsøen tættere på at blive NOx-frie 

Ngo: NOx-afgift løser bedst skibes udledning

 

Østersø-politikere bakker op om NECA-zone 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også