Østersøen og Nordsøen tættere på at blive NOx-frie
To forslag om begrænsning af udledning af kvælstof fra skibe er i løbet af sommeren landet på IMO's bord.
Det drejer sig om indførsel af de såkaldte NECA - NOx Emission Control Areas - i Nordsøen og Østersøen. Landene omkring de to farvande er blevet enige om, at det vil være muligt at gøre Nordsøen og Østersøen til NECA fra 2021, og det er det de to forslag handler om. IMO's miljøkomite MEPC holder i slutningen oktober møde for medlemsstaterne, hvor forslagene vil blive diskuteret og formentlig vedtaget.
I maj blev politikerne i Nordsø- og Østersølandene i HELCOM-samarbejdet enige om, at man ville ansøge om at få indført NECA fra 2021, og ansøgningen til IMO ligger nu altså klar og er blevet sendt afsted samtidig.
"Da en større geografisk udbredelse af NECA vil give større miljø- og helbredsfordele er forslaget sendt ind samtidig med det tilsvarende forslag fra Nordsø-landene. Det vil også tilgodese lige konkurrence for shipping i disse områder," hedder det i forslaget fra Østersø-landene Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Letland, Litauen, Polen, Rusland og Sverige.
Forud for de aktuelle ansøgninger er gået en lang politisk proces. I første omgang var der nemlig lagt op til, at NECA kunne indføres i 2016 - et år efter indførslen af SECA - de regionale svovlkrav. Men målet om 2016 spændte Rusland ben for i den politiske beslutningsproces i 2013 om indførslen af NECA i 2016, og derfor er det først nu, at beslutningen om et NECA i 2021 kan vedtages.
Sammen med ansøgningerne har landene indsendt en liste over den tilgængelige teknologi på området, som gør det muligt for rederne at overholdene kravene. En mulighed er sejlads på LNG, da det begrænser udledningen af NOx.
USA indførte NECA 1. januar i år.
Ngo: NOx-afgift løser bedst skibes udledning
Relaterede artikler
Østersø-politikere bakker op om NECA-zone
For abonnenter
Her er Stena-gruppens miljøsatsning
For abonnenter