EU-politikere vil stoppe Maersk-skrotning i Indien

Maersk skal ikke have lov til at benytte sig af værfter til ophugning af skibe på åben strand i Indien, lyder det fra EU-politikere ifølge DR Nyheder.
Foto: Louise Vogdrup-Schmidt
Foto: Louise Vogdrup-Schmidt

Alle skibe under europæisk flag skal fra 2017 bruge værfter til ophugning, der er godkendt i Bruxelles. Og listen bør under ingen omstændigheder tælle de værfter på den udskældte Alang-strand i Indien, hvor skibene ophugges direkte på åben strand.

Sådan lyder budskabet i en henvendelse til EU-kommissionen, der er rejst af SF’s Margrete Auken. Medlemmer fra alle grupper i Europa-Parlamentet, på nær Marine Le Pens 'Et Nationernes og Frihedens Europa', har underskrevet henvendelsen.

Det skriver DR Nyhederne.

"Vi skal stoppe den heftige lobbyisme fra Maersk, der er det største shippingfirma i verden. Vi står imod og holder fast i den lovgivning, der er i EU, om at EU-skibe skal skrottes under omstændigheder, hvor der er taget hensyn til miljøet, havmiljøet og arbejdsmiljø. Og det er der altså ikke på åbne strande," siger Margrete Auken til DR Nyheder.

Udflagning

Maersk har til ShippingWatch tidligere sagt, at man vil overveje at udflage til lande uden for EU, hvis ikke de bedste værfter i Alang bliver hvidlistet. Strandene er berygtet for farlige arbejdsforhold, hvor fattige arbejdere med simple redskaber har stået for ophugningen af de gamle vrag.

Maersk meddelte i februar, at man var klar til at vende tilbage til nogle af værfterne, fordi forholdene var forbedrede. Meddelelsen kom samtidig med, at selskabet stod til at få betydeligt flere skibe, der skulle ophugges.

Hapag-Lloyd vil kun ophugge på EU-godkendte værfter 

Om skrivelsen til EU-Kommissionen siger Maersk til DR Nyheder, at man "foretrækker at føre dialogen med de europæiske myndigheder og politikere igennem de dertil indrettede kanaler", og at man derfor ikke har bemærkninger til de konkrete spørgsmål fra de syv EU-parlamentarikere.

Maersk skal i løbet af november fremlægge deres synspunkter omkring skibsophugning i Bruxelles.

"Her vil vi gentage vores argumenter om nødvendigheden af at finde en global løsning som er bæredygtig både miljømæssigt, arbejdsmiljømæssigt og kommercielt," lyder det fra Mærsk i en skriftlige kommentar til DR Nyheder.

Rederiers flagfinte kan blive bremset af EU-regel 

EU-Kommissionen har nu en måned til at svare på henvendelsen.

Fem værfter på den indiske strand har ellers anmodet om at komme på hvidlisten. Heriblandt Shree Ram-værftet, der nævnes i skrivelsen til EU-Kommissionen. Lige nu ligger de to containerskibe Maersk Georgia og Maersk Wyoming til ophugning her.

"Jeg vil sikre mig, at kommissionen står fast på EU-lovgivningen og ikke har planer om at acceptere Mærsks ønske om at strande kan bruges til at skrotte skibe smækfyldt med miljøfarligt affald under horrible arbejdsmiljøforhold. Og at kommissionen derfor siger blankt nej til at få godkendt strande som Shree Ram-værftet i Alang som lovlig ophugningsplads. I modsat fald taber vi alle de fremskridt vi har opnået de seneste 20 år," siger Margrete Auken til DR Nyheder.

Aktionærer kræver redegørelse

EU på vej med nye regler, der betyder, at alle skibe under europæisk flag skal benytte værfter, som er godkendt af Bruxelles. Reglerne træder først i kraft i 2017, men Maersk Line har på forhånd over for ShippingWatch meldt ud, at rederiet om nødvendigt vil flage skibe ud, hvis EU's regler forhindrer Maersk i at anvende ophugningsstederne i Alang i Indien, hvor rederiet netop nu får sine to første skibe hugget op.

Flere store aktionærer og pensionsfonde, Nordea Wealth Management, KLP Kapitalforvaltning og PFA, kræver en redegørelse fra Maersk om rederigruppens ophugningspolitik.

Storaktionær indkalder Maersk til ny skrot-kritik 

Norsk investor kalder Maersk-udtalelse "unødigt aggressiv" 

Endnu en stor investor vil have svar fra Maersk om skrotning

Komite af embedsmænd har sidste ord i Alang-tvist

Venstre: Maersks ophugning ser ikke kønt ud 

Maersk anklages for dobbeltspil om ophugning af skibe

Maersk-skib ophugges på strand i Bangladesh 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også