ShippingWatch

Storaktionær indkalder Maersk til ny skrot-kritik

Maersk forsøgte i går at skabe ro blandt de storaktionærer, der har kritiseret ophugningen af rederiets udtjente skibe i Bangladesh. Det lykkedes kun delvis. Nu vil Nordea Wealth Management vide, hvorfor Maersk ikke vil følge EU's regler for ophugning, som træder i kraft i 2017.

Foto: Louise Vogdrup-Schmidt

Maersk Lines afvisning af EU's regler for ansvarlig ophugning af skibe kommer så meget bag på en af de store aktionærer i rederigruppen, at Maersk nu igen bliver afkrævet en forklaring.

Torsdag eftermiddag præsentererede Maersk ellers en orientering for en række kritiske aktionærer, som ville vide, hvorfor flere af Maersks skibe var havnet på en strand i Bangladesh for et par år siden, når det danske rederi ellers udadtil havde holdt fanen højt som modstander af den udskældte beaching-metode.

Vi vil bede om yderligere information om udflagning af skibe pga. EU-reglerne"

Sasja Beslik, Head of Sustainable Finance i Nordea Wealth Management, Nordea
Nordea Wealth Management var blandt kritikerne lige som de danske pensionskasser PFA og ATP. Men én ting er, hvordan Maersk hidtil har administreret sin skrotpraksis, noget andet er, hvordan verdens største containerrederi fremover vil håndtere, at man nu for alvor skal til at hugge skibe op som en konsekvens af krisen i industrien.

Og hér er EU på vej med nye regler, der betyder, at alle skibe under europæisk flag skal benytte værfter, som er godkendt af Bruxelles. Reglerne træder først i kraft i 2017, men Maersk Line har på forhånd over for ShippingWatch meldt ud, at rederiet om nødvendigt vil flage skibe ud, hvis EU's regler forhindrer Maersk i at anvende ophugningsstederne i Alang i Indien, hvor rederiet netop nu får sine to første skibe hugget op.

Kort tid efter at storaktionærerne i går havde fået orienteringen fra Maersk, oplyste Sasja Beslik, Head of Sustainable Finance i Nordea Wealth Management, således følgende til ShippingWatch:

"Vi kan forstå, at selskabet foretager en vurdering skib per skib og i forhold til værdien af skibet. Vores holdning er, at selskaber skal følge de love og regler, der gælder i de lande, de opererer i, og at selskaber løbende skal forsøge at udbrede minimumskravene inden for miljø og sociale områder. Vi vil bede om yderligere information om udflagning af skibe pga. EU-reglerne."

Tager stilling fra gang til gang

Det var allerede i slutningen af maj, at Maersk-gruppens CSR-chef Annette Stube sagde til ShippingWatch, at Maersk ikke ville anerkende EU's regler, hvis de kom på tværs af rederiets ophugningsplaner:

"Det er noget, vi vil tage stilling til fra gang til gang, men det er klart, at hvis det er et flag fra Danmark eller et andet EU-land, der forhindrer, at vi kan anvende de værfter i Alang, som, vi mener, udfører en ansvarlig ophugning, så vil vi overveje at skifte flaget," som hun formulerede det.

Det var en uge efter, at det 20 år gamle containerskib Maersk Wyoming var ankommet til mudderbankerne i Alang for at blive skåret op og ende som omsætteligt jernskrot til bedre priser, end dem Maersk hidtil har kunnet opnå på de værfter i Tyrkiet og Kina, man har anvendt. Det var kun det første i en lang række skibe, som Maersk-gruppen nu efter at have bandlyst Alang i flere år vil sende til de indiske ophugningssteder.

Maersk parat til udflagning for at undgå EU's ophugningsliste

De fire værfter, som Maersk nu mener, har tilstrækkeligt gode standarder, er bl.a. det værft, eller den ophugningsfacilitet på stranden, som Maersk Wyoming skal skrottes på, Shree Ram. Værfterne lever op til Hongkong-konventionen og er blevet certificeret af klassifikationsselskaber, men derfor er det langtfra sikkert, at EU vil medtage dem på listen.

Maersk arbejder på at få flere af verdens store containerrederier til at følge trop og bakke op om beslutningen om at anvende de Hongkong-klassificerede værfter i Indien. En af de store konkurrenter, verdens fjerde-største containerrederi Hapag-Lloyd, har dog valgt det modsatte synspunkt og vil følge EU's kommende regler, oplyste rederiet til ShippingWatch i mandags.

Vil selv tage ansvar

Tirsdag i denne uge fortalte Maersk i en artikel i Politiken, at selskabet selv vil tage ansvar for at få skibe skrottet, hvis der ikke er økonomi i at sejle videre med dem, således at de skibe, der sælges videre inden skrotning, også bliver hugget op ansvarligt. Samtidig havde Maersk fremvist et dokument til Politiken, der viste, at skrotning kun skal ske efter Maersks egne regler for ophugning.

"Vi er aktivt gået ind og arbejder direkte med værfter i Alang i Indien for at forbedre forholdene der og for at påvirke industrien. Derfor er det selvfølgelig skuffende, at vi til trods for disse initiativer ser eksempler på, at vi har skubbet i modsat retning af vores egen politik. Vi vil fremadrettet sikre, at der er et meget stærkt incitament i vore salgskontrakter til, at ophugning sker ansvarligt," siger bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen til Politiken.

Hapag-Lloyd vil kun ophugge på EU-godkendte værfter

Maersk blev advaret om forurening i Alang i rapport

Rederiers flagfinte kan blive bremset af EU-regel

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere