ShippingWatch

Maersk anklages for dobbeltspil om ophugning af skibe

Mens rederiet kæmpede for noget andet udadtil, blev 14 af deres skibe sendt til ophugning i Asien, skriver flere medier. "Det er noget, som vi helst ikke bør gøre," siger finansdirektør i Maersk, Trond Westlie, til Politiken. 

Foto: Maersk Line

Mærsk spillede dobbeltspil om sin holdning til forsvarlig ophugning af skibe i 2013 og 2014.

Det danske rederi kaldte det uforsvarligt over for både mennesker og miljø at skrotte skibe på åben strand i Bangladesh og Indien.

Imens tjente Mærsk penge på at presse et tysk rederi til at sende 14 skibe til ophugning netop de to steder.

Det viser fortrolige kontrakter, som Politiken mandag kan afsløre indholdet af i samarbejde med mediecentret DanWatch og TV 2.

Maersk blev advaret om forurening i Alang i rapport 

Forelagt kontrakterne erkender Trond Westlie, finansdirektør og medlem af Mærsks øverste ledelse, at Mærsk har opført sig forkert.

"På denne aftale ser vi klart, at vores påvirkning er gået i den forkerte retning, og at den type påvirkning er uheldig. Det er noget, som vi helst ikke bør gøre," siger han til Politiken.

Jacob Sterling, Mærsks daværende chef for bæredygtighed, skrev 30. august 2013:

"Folk i badesandaler på stranden er ok. Men folk i badesandaler og uden sikkerhedsudstyr, som hugger store fragtskibe op med håndværktøj, er simpelthen forkert."

Ophugget på åben strand

Samtidig forhandlede Mærsk med det tyske selskab MPC Capital om at afbryde en kontrakt om 14 skibe, som Mærsk havde chartret hos MPC Capital.

Mærsk ønskede skibene trukket ud af markedet og skrottet, to år før kontrakten udløb.

Et nøglepunkt i kontrakten var, at MPC forpligtede sig til at skaffe "den højest mulige pris" per ton skrottet stål. Hvis prisen kom over 447 dollar per ton, skulle Mærsk have overskuddet udbetalt.

Konsulent bag Maersk-rapport: Det kan blive for dyrt at forbedre Alang 

Den slags priser for stål kunne på det tidspunkt kun opnås tre steder i verden, fastslår Rajesh Verma, shippinganalytiker hos analysebureauet Drewry.

"I den periode kunne man kun få en pris på 447 dollar på værfter i Bangladesh, Indien eller Pakistan, der er kendt for at have værfterne med de laveste standarder i ophugningsindustrien," siger han til Politiken.

"Vi erkender, at vi ikke burde have indgået en aftale, der ansporede ejeren til at finde den højeste stålpris," lyder et skriftlig svar fra Mærsk til Politiken.

Politianmeldelse

SF's formand Pia Olsen Dyhr vil have Esben Lunde Larsen (V) til at politianmelde Mærsk for brud på international lovgivning i forbindelse med skibet North Sea Producer, siger hun til DR Nyheder. Hun betegner sagen som ”skandaløs”.

Ikke mindst fordi international lovgivning er meget klar. Når man videresælger det, der kan kategoriseres som farligt affald, så har man et ansvar for, hvor det ryger hen, siger Pia Olsen Dyhr.

Hun mener, at Mærsk burde have holdt bedre øje med, hvor skibet endte henne af.

"Det har de ikke gjort, og derfor er det op til miljøministeren at undersøge nærmere ved at politianmelde det," siger hun.

Minister ville ændre EU-tekst om ophugning 

Mærsk-skib ophugges på strand i Bangladesh 

J. Lauritzen støtter Maersk i Alang-sag

EU bløder op over for udskældte Alang-værfter 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs