Hanjin Shipping rykket et skridt nærmere afgrunden onsdag, hvor selskabet gik i betalingsstandsning. Sidste uge bød desuden på nyheden om J. Lauritzen, som har vundet en årelang erstatningssag over MAN Turbo & Diesel samt nyheder om DFDS, Norden og Clipper.
Det største kollaps nogensinde i containerindustrien er under opsejling efter, at Hanjin Shipping er gået i betalingsstandsning. Over halvdelen er rederiets flåde er nu strandet på verdenshavene, mens skibsejere, afskibere og havneselskaberne arbejder på at sikre sig mod en mulig konkurs.. Få overblik over de vigtigste historier i sagen indtil videre.
Flere års tovtrækkeri er overstået efter, at rederiet J. Lauritzen har vundet en sag over motorproducenten MAN Turbo & Diesel. Sagen tog sit udspring tilbage til 2004 og drejer sig om et fejlbehælftet smøresystem Alpha Lube, som har ført til flere motorhavarier. MAN skal nu betale 29 mio. kr. i erstatning.
Spørgsmålet om en udvidelse af DIS-ordningen blevet yderligere aktualiseret, efter at Maersk Supply Service for nylig meddelte, at rederiet udflager en række skibe til Isle of Man og afskediger 400 ansatte. I denne uge har Socialdemokraterne meldt sig villige til at diskutere muligheden for en udvidelse.
ShippingWatch var desuden med på offshoremessen ONS, hvor Statoil kom med gode nyheder. Selskabet kunne således fortælle, at break even-prisen for et af de mest omtalte oliefelter på hjemlige breddegrader, Johan Sverdrup-feltet, nu er endnu lavere, end partnerne bag feltet tidligere har meldt ud.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.