Socialdemokraterne klar til at forhandle udvidelse af DIS

Udflagning og fyring af 400 ansatte i Maersk Supply Service har aktualiseret en udvidelse af DIS-ordningen i Nordsøen, mener Socialdemokraternes skatteordfører Jesper Petersen. Han efterlyser et udspil fra regeringen.

Socialdemokraterne er klar til at diskutere en udvidelse af DIS-ordningen med regeringen, så offshorefartøjer i Nordsøen bliver omfattet, og rederne dermed kan nøjes med at udbetale nettoløn til de ansatte ombord i lighed med den øvrige handelsflåde registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.

Det siger Socialdemokraternes skatteordfører Jesper Petersen til ShippingWatch.

Ifølge Jesper Petersen er spørgsmålet om en nettolønsordning for de søfarende i Nordsøen, hvor rederne beholder skatten som en statsstøtte, blevet yderligere aktualiseret, efter at Maersk Supply Service fornylig meddelte, at rederiet udflager en række skibe til Isle of Man og afskediger 400 ansatte.

"Jeg havde egentlig håbet, at regeringen havde haft et udspil med i sin 2025-plan i denne uge, fordi der er et problem i offshorebranchen, hvor der ikke kommer tilstrækkeligt med skibe under dansk flag, og afskedigelserne i Maersk viser det jo med al tydelighed. Derfor er vi åbne for en diskussion med regeringen om en udvidelse af ordningen, men det er selvfølgelig vigtigt at sørge for, at vi i så fald rent faktisk får indflagning til Danmark, og at der følger nogle krav med om eksempelvis uddannelse og andet, hvis vi skal udvide DIS," siger Jesper Petersen.

En udvidelse af DIS til at omfatte offshore i Nordsøen står højt på Danmarks Rederiforenings ønskeseddel og er blevet fremført med stigende styrke i takt med afmatningen i olieaktiviteterne og væksten i opsætning af havvindmøller.

Retligt opgør om DIS

Den danske DIS-ordning med nettoløn til de søfarende, der blev indført tilbage i 1989 for at bremse udflagningen af skibe i den danske handelsflåde, har i flere år været genstand for en principiel diskussion og et retligt opgør om, hvorvidt vilkårene for de danske søfarende bliver forringet af ordningen.

"Forfejlet dansk søfartspolitik koster jobs" 

De danske skibsofficerer i Søfartens Ledere er i to omgange i retssager mod Danmarks Rederiforening og den danske stat blevet underkendt i Østre Landsret i deres påstand om, at de søfarende har krav på kompensation, når der gennemføres skattelettelser på lønindkomst i Danmark, fordi de søfarende betaler alle andre skatter og afgifter på hus, biler og energi, der typisk finansierer skattelettelserne.

De to retssager er anket til Højesteret, der behandler appelsagerne i november.

Begge retssager udspringer af den daværende regeringens skattereform, Forårspakke 2.0, tilbage i 2010, der indeholdte betydelige skattelettelser til danske lønmodtagere finansieret gennem stigende afgifter.

Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv
Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

"Kommer regeringen igennem med nye skattelettelser i sin 2025-plan, som igen går søfolkenes næse forbi, har man den samme problematik igen. Men lige nu afventer vi et udspil fra regeringen i forhold til en eventuel udvidelse," siger Jesper Petersen.

Spørgmålet om en udvidelse af DIS-ordningen indgår i regeringens såkaldte vækstteam nedsat før sommerferien for hele det maritime erhverv. Ifølge Jesper Petersen bør vækstteamet dog ikke ikke være en forhindring for, at regeringen selv tager et initiativ i forhold til DIS. En ordning, som Socialdemokraterne bakker op om.

Rederne: Derfor skal DIS-ordningen udvides til Nordsøen  

En udvidelse af DIS-ordningen til at omfatte offshore-aktiviteter i Nordsøen vil blive mødt med krav fra flere organisationer om, at danske beskæftigelse skal sikres. det fremgik af en rundringning, som ShippingWatch foretog tidligere i år.

Udlændinge på dansk sokkel

"Vi synes, det er en god ide at udvide DIS til at gælde for offshoreområdet, der har et betydeligt vækstpotentiale. Der kommer en dag, hvor olien igen bliver interessant og en dag, hvor olien ikke på samme måde som i dag trykker vindindustrien. Men vi kan ikke se på, at tingene forsvinder,som vi til dels har set på DIS-skibe på langfarten, hvis en masse udlændinge skal sejle rundt på den danske kontinentalsokkel på DIS-skibe," sagde John Ibsen, sekretariatschef i CO Søfart:

"Derfor vil vores absolutte krav for at medvirke til en løsning være, at den danske fagbevægelse har organisationsretten, som vi har på færgerne. Og derfor kan vi kun støtte en udvidelse af DIS-ordningen, hvis det sker på danske overenskomster og ikke alt muligt andet. I modsat fald er der intet til hinder for, at vi vil se et danskflaget skib med polsk besætning sejle rundt i Nordsøen, og så kan vi ikke se nogen samfundsmæssig værdi i, at vi skal støtte ordningen med statskroner," understregede John Ibsen.

Rederiforeningen: Nu skal slaget om DIS vindes 

Massefyring i Maersk Supply Service rammer officerer hårdt 

Fagbevægelse varmer op til kamp om skattevilkår i Nordsøen 

Fagforening dybt bekymret over Maersk-fyringer 

Maersk Supply vil skrotte hvert sjette skib i flåden 

Socialdemokrater vil granske DIS-ordningen 

 

 

 

   

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også