Medejerskabet af Danmarks Skibskredit har gennem årene fået pengetanken i Den Danske Maritime Fond til at vokse betydeligt. Fonden uddeler hvert år millioner til uddannelse og til en lang række andre formål i det maritime erhverv, men lige nu har pengetanken aldrig været større.
Fondens midler stammer fra ejerskabet på 10 procent af aktierne i Danmarks Skibskredit, og alene i 2016 modtager fonden et udbytte på 62 millioner kroner.
I alt har Den Danske Maritime Fond siden 2006 og etableringen af fonden modtaget 588 millioner kroner i udbytte fra skibskreditten, og fonden har i samme periode udbetalt 431 millioner kroner, fremgår det af en opgørelse fra fonden. Det svarer med andre ord til, at egenkapitalen udgør ca. 150 millioner kroner.
Driftsoptimering, Uddannelse og Det Blå Danmark udgør i nævnte rækkefølge de tre største grupper af modtagere af midler fra Den Danske Maritime Fond, der blev stiftet i juli 2005 i forbindelse med Folketingets lov om omdannelse af Danmarks Skibskreditfond til aktieselskabet Danmarks Skibskredit A/S.
Uddelingerne i fondens siden 2006.
Kilde: Den Danske Maritime Fond
Hovedparten af de samlede uddelinger i fondens 11-årige levetid er uddelt til almennyttige formål, 332 millioner kroner, mens der er udbetalt 99 millioner kroner til erhvervsmål i form af lån på særlige vilkår. Mere end 200 forskellige støttemodtagere har fået gavn af uddelingerne, skriver fonden:
"Uddelingspolitikken er en refleksion, en beskrivelse af fondens faktiske præcedens, og søgt formuleret så præcist, at det vil være muligt for en ansøger at vurdere, om en projektidé falder indenfor rammerne for det Blå Danmark, som er vide, så længe vi er indenfor det maritime område. Vi håber naturligvis, at 2016 også vil byde på mange gode projekter," siger Carsten Melchiors, der er leder af fondens sekretariat.
Bestyrelsen i Den Danske Maritime Fond består per 1. januar 2016 af:
Formand, Tommy Thomsen, adm. direktør for IFU
Næstformand, Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Andreas Nordseth, direktør for Søfartsstyrelsen
Søren Jespersen, adm. direktør Mols-Linien A/S
Jacob Meldgaard, adm. direktør i Torm A/S
Knud Degn Karstensen adm. direktør for Karstensens Skibsværft
Danmarks Skibskredit oplyste i en børsmeddelelse i juni 2015, at selskabet er ved at undersøge sin fremtid med henblik på enten en børsnotering eller et salg.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.