Rederiforeningen ser store fordele i atlantisk aftale

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) vil under sit besøg i USA de kommende dage give sit bidrag til, at der kommer skub i forhandlingerne om en transatlantisk handelsaftale, den såkaldte TTIP. Danmarks Rederiforening har sat et beløb på potentialet.
Foto: Nick Ut/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Nick Ut/AP/POLFOTO/arkiv

Danske rederier kan høste store økonomiske fordele af, at USA og EU lander handelsaftalen mellem de to parter, der har været på forhandlingsbordet i flere år.

Nu kan den politiske situation i USA dog få den såkaldte TTIP aftale gjort til virkelighed, fordi der under Obama-administrationen er en interesse i at få aftalen landet inden præsidentvalget til november. Frem for alt inden der kommer en ny præsident i 2017. Lige nu er statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) på officielt besøg i USA, hvor et af målene vil være at få handelsaftalen i spil igen, efter at den i en del måneder har været gemt noget af vejen.

Danmarks Rederiforening er en af de brancheorganisationer, der håber på, at der bliver enighed om en handelsaftale, og gerne i år. Rederiforeningen har udarbejdet et notat, der bl.a. giver et bud på, hvor stor den økonomiske gevinst vil være for dansk skibsfart.

"Det er Rederiforeningens forventning, at TTIP-aftalen vil øge transportbehovet mellem USA og EU med 10-20 procent. Det vil øge skibsfartens eksport til USA med omkring 750 millioner kroner årligt. En betydelig del af væksten i samhandelen forventes at komme fra servicesektoren, hvilket er grunden til, at den estimerede vækst i transportbehovet er mindre end den estimerede vækst i samhandlen mellem EU og USA," hedder det blandt andet i notatet.

Ifølge en analyse fra Europa-Kommissionen kan TTIP-aftalen potentielt føre til en permanent øget samhandel mellem EU og USA i størrelsesordenen 20-30 procent. Dansk skibsfart har årlige globale aktiviteter relateret til USA til en værdi af omkring 20 milliarder kroner, og rederiforeningen vurderer, at ca. 25 procent af aktiviteten er inden for samhandel mellem USA og EU.

Jones Act en forhindring

Et af de svære punkter i en aftale, der også omhandler søfarten, er de specielle amerikanske regler under Jones Act, der beskytter nationale interesser og udelukker udenlandske rederier for en række aktiviteter. Eksport af råolie har også været et af de områder, hvor USA med henvisning til nationale interesser og sikkerhedsmæssige hensyn har blokeret for samhandel, som ellers fungerer frit i andre dele af verden. For få måneder siden ophævede de amerikanske politikere dog forbuddet om råolieeksport, hvilket af nogle anses som et første skridt hen mod en mere generel åbning af de særegne, protektionistiske amerikanske regler.

Underdirektør Jacob Clasen siger i en kommentar:

"Vi er rigtig glade for, at statsministeren bruger sit besøg til at sætte fokus på TTIP-aftalen, for der er virkelig noget at hente for Danmark. Som en lille, åben økonomi, så har vi stor glæde af øget samhandel – og fra søfartens side vil den øgede samhandel betyde et betydeligt løft på et i forvejen vigtigt marked for danske rederier. Derfor er det rigtigt set, at statsministeren skubber på processen. Samtidig vil en aftale fremtidssikre den frie og lige adgang, vi i dag har til det amerikanske marked. Retorikken i den aktuelle præsidentvalgkamp viser desværre, at det ikke er noget, man kan tage for givet."

I oktober sidste år blev landene omkring Stillehavet enige om en handelsaftale, TTP.

Frihandelsaftale risikerer at give Europa baghjul 

Redere frygter amerikansk protektionisme

EU-ledere: Frihandelsaftale med USA skal i hus i år

Redere: Jones Act forplumrer transatlantisk aftale 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også