Redere: Jones Act forplumrer transatlantisk aftale
I disse dage mødes forhandlere fra Europa og USA for at diskutere den transatlantiske aftale, som skal mindske handelsbarrierer mellem de to parter. Men de amerikanske Jones Act-regler, der forbyder ikke-amerikansk ejede og -byggede skibe at transportere gods og personer mellem amerikanske havne, risikerer at forplumre aftalen, mener den europæiske rederiforening (ECSA).
"Selv om det er rigtigt, at restriktioner på ren indenlandslast ikke kan udgøre en førsteklasses hindring på den internationale maritime handel, så har Jones Act betydning for leveringen af internationale varer. Virkeligheden er, at international last meget ofte skal omlastes fra et skib til et andet, ofte mindre skib for at nå destinationen. Under Jones Act er denne "feedering" af international last i øjeblikket begrænset," siger generalsekretær Patrick Verhoeven i en meddelelse.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
Derfor opfordrer ECSA til, at der findes en løsning, så de internationale redere kan få fuld adgang til sådanne operationer og ikke holdes ude af markedet. Der er brug for hyppigere dispensationer fra Jones Act og mere fleksible og klare procedurer for at opnå dem, mener ECSA.
Overordnet bakker organisationen op om den transatlantiske aftale kaldet TTIP og håber på et ambitiøst håndslag, hvor der også er taget hensyn til den maritime sektor. Alt andet vil være skuffende og ikke leve op til, hvor stor en rolle søfarten spiller på handlen mellem landene, understeges der.
"TTIP-forhandlingerne skal sætte scenen for endnu mere liberalisering af international handel," siger Patrick Verhoeven
Frihandelsaftale i venteposition
Relaterede artikler
Ny medvind til transatlantisk frihandelszone
For abonnenter
Skibsrederne stiller ti nye krav til EU
For abonnenter
Frihandelsaftale i venteposition
For abonnenter