Coscos værftsgruppe i Singapore i gigantisk minus

Cosco Corporation, der består af en række værfter og en smule tørlastsejlads, har tunge røde tal på bundlinjen for 2015. Værftsgruppen er hårdt ramt af krisen i offshore.
Foto: Foto: Cosco Dalian Shipyard
Foto: Foto: Cosco Dalian Shipyard

Faldende omsætning og i den grad faldende resultat er de synlige symptomer på, at Cosco Corporation Limited, der er børsnoteret i Singapore, er ramt af krisen i tørlast og offshore.

Omsætningen for 2015 faldt med 17,4 procent til 2,5 millliarder dollars fra 3,04 milliarder dollars for hele 2014. For samme periode løb resultatet op i et minus på 652 millioner dollars mod et lille plus på 26,3 millioner dollars året før.

Det forklarer gruppen med, at "marine engineering", altså den traditionelle værftsaktivitet, har mistet betydelig omsætning.

"Råolieprisens fortsat lave niveau har haft en negativ betydning for den globale offshore maritime industri," og "nedturen i markedets for skibsbygning som negativt har påvirket selskabets skibsværfter," skriver selskabet i regnskabet.

Værftsaktiviteterne udgør i ifølge Cosco Corporation 98,8 procent af gruppens omsætning i 2015 og dækker over værfter i blandt andet Dalian, Zhoushan og Guangdong, der blandt andet har specialiseret sig i borerigge og boreskibe.

Administration og renter stiger

De markante tal kommer blandt andet efter at administrationsudgifterne er næsten tredoblet fra 123,8 millioner dollars i 2014 til 372,5 millioner dollars i 2015. Inden for "administration" ligger der dog også nedskrivninger på forretninger og tilgodehavender, som blandt andet kommer fra usikkerheder om et par projekter på boreskibe og FPSO'er for brasilianske kunder, der derfor er nedskrevet.

Eftersom Cosco Corporation har måttet en tur i banken for at låne flere penge, er renteudgifterne også steget med 30,7 procent siden sidste år til 119 millioner dollars i år, skriver selskabet i regnskabet.

Det tilskrives dog de generelt dårlige markeder og at værfterne har haft stigende omkostninger som følge af forsinkelser på store projekter og at kontrakter, der før var sikre nu pludselig hænger i en tynd tråd eller forsinkes på grund af krisen i de forskellige segmenter og derfor må nedskrives.

Cosco får kontrol med græsk storhavn 

Cosco vil betale 1,1 mia dollars for græsk storhavn 

Cosco udpeger ny chef for container 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også