Danske rederier i Iran mens Saudi-konflikt eskalerer

Milliarder af dollars i indefrosset købekraft og verdens næststørste beholdning af gas er blandt nogle af årsagerne til, at den danske udenrigsminister Kristian Jensen (V) sammen med en handelsdelegation tager til Iran. Lige nu er spændingerne med Saudi-Arabien dog intense.
Foto: Stoc Tankers
Foto: Stoc Tankers

I disse dage er en række store aktører fra det danske erhvervsliv i Iran for at forberede sig på det scenarie, at verdenssamfundet i 2016 vil løfte handelssanktionerne mod Iran og dets godt 80 millioner indbyggere og igen stille indefrosne opsparinger til rådighed for det iranske folk.

Delegationen fra Danmark er fra officielt hold anført af Udenrigsminister Kristian Jensen (V), mens man i følge ShippingWatchs oplysninger blandt andet finder Lauritzen Kosan, Maersk og Evergas blandt de deltagende i den medfølgende handelsdelegationen.

Efter de mange år med sanktioner har Iran en stor opsparing og et behov for at importere en række varer, landet ikke har kunnet få under sanktionerne. Og det marked vil Danmark forsøge at få del i, siger Udenrigsminister Kristian Jensen.

Irans præsident: Sanktioner hæves inden nytår 

"Jeg ser frem til at besøge Iran, for jeg mener, at der er et stort potentiale for at udvikle og styrke de dansk-iranske relationer yderligere," sagde han, da turen blev annonceret.

Han fortsatte om den internationale aftale (fjernelse af sanktioner, red.):

"Det vil åbne det iranske marked, og det skal Danmark drage nytte af. Derfor inviterer vi også en erhvervsdelegation med, og jeg håber at så mange som muligt vil deltage. Danmark kan levere løsninger inden for sundheds-, fødevare-, energi- og det maritime område, hvor de iranske behov er store," sagde han.

Dansk skibe kan sejle penge hjem fra Iran

Danmarks Rederiforening har som ovenfor nævnt flere medlemmer med på turen, men rederiforeningen tager også selv ned for at se det kommende marked efter i sømmene og skabe kontakter.

"Hvad enten det er olie, gas eller pistacienødder, som skal fragtes ud af Iran, eller det er varer fra verdensmarkedet til de godt 80 millioner iranere, så er dansk søfart klar. Vi har fuld respekt for, at verdenssamfundet først skal have ro i maven i forhold til at hæve sanktionerne. Ikke desto mindre er det rettidig omhu, at etablere eller genetablere kontakterne til det iranske marked allerede nu, og her er det danske fremstød en glimrende lejlighed", fortæller direktør i Danmarks Rederiforening Jakob Ullegård. 

Foto: Vahid Salemi POLFOTO/ARKIV
Foto: Vahid Salemi POLFOTO/ARKIV

Danmarks Rederiforening har i en analyse vurderet, at en markedsåbning vil kunne give 150 millioner kroner i eksportindtægter til de danske rederier, der kan komme til at sidde på dele af handelstrafikken, når Iran igen skal samhandle med omverdenen. Især inden for olie og gas formodes der at blive et stort marked, men senere hen vil også almindelige konsumvarer fra Vesten skulle transporteres ad søvejen.

Olieprisen falder efter iransk udmelding 

"80 millioner mennesker er et stort marked. Efter i mange år at have været afskåret fra en række udenlandske varer, så kan markedsåbningen derfor give ny efterspørgsel, som endda kan øges, hvis den økonomiske vækst følger efter. Alt i alt er der et solidt potentiale for danske rederier," siger Jakob Ullegård.

Laurtizen Kosan håber på mere gas

Som ShippingWatch kunne fortælle i november, har rederiet J. Lauritzens gasafdeling, J. Lauritzen Kosan, haft en markant tilstedeværelse i Iran før sanktionerne blev indført mod landet.

Inden handelssanktionerne i 2012 eksporterede Iran over 500.000 tons ethylene med blandt andet Lauritzen Kosans hjælp, et produkt Kosan var knyttet grundigt op på med 10 ud af flådens 13 ethylene-skibe.

Og Thomas Wøidemann, der er CEO i Kosan, håber, at der igen kan komme et solidt Kosan-islæt i gaseksporten ud af landet. Først og fremmest handler det dog om, at den samlede mængde af gas på markedet stiger, hvilket er godt for gasskibene.

Containerredere på stribe har genoptaget ruter til Iran 

"Volumen på de små gasskibe har været skuffende, og derfor er vores idle time, lige som hos vores konkurrenter, højere end forventet. Derfor er den eksport, der kommer ud af Iran, formentlig i løbet af 2016, vigtig for mig, fordi den tager nogle af vores eller vores konkurrenternes skibe ud af markedet, hvilket vil øge beskæftigelsen på skibene," sagde han dengang til ShippingWatch i november.

"Volumenerne (gas, red.)ud af Iran bliver mindre, end det vi har set før. Forventningerne fra min stol er for 2016 måske en eksport på 200.000 tons, hvilket vil være en markant stigning i forhold til 2015. Og så er min forventning også, at eksporten kommer til at stige i årerne herefter" siger han.

En vækstanalyse af Iran, lavet af Danmarks Rederiforening peger på, at Iran gennemsnitlig kan opleve en BNP-vækst på fem procent om året frem til 2020, hvis handelsrestriktionerne fjernes.

Lige nu er Iran havnet i en spændingsfyldt konflikt med Saudi-Arabien oven på weekendens henrettelse af den religiøse leder Nimr al-Nimr. I går afbrød Saudi-Arabien alle diplomatiske forbindelser med Iran, hvilket er den seneste eskalering af konflikten mellem landene.

Iran går efter en tiendedel af det globale gasmarked 

Iran kan true Ruslands olieeksport til Europa

Atomaftale kan få Irans storhavn tilbage på verdenskortet 

 

Irans præsident: Sanktioner hæves inden nytår 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også