Containerredere på stribe har genoptaget ruter til Iran

Ifølge Alphaliner synes de store containerredere ikke at afvente det forventede og definitive ophør af sanktioner mod Iran. Maersk-partner har allerede været til møder i Teheran.

Den forventede ophævelse af de økonomiske sanktioner mod Iran har prompte fået de store containerrederier til at reagere, og de har på stribe allerede genoptaget services til og fra landet, skriver Alphaliner i sit seneste nyhedsbrev tirsdag.

Ifølge analysehuset besøgte Diego Aponte (foto), topchef i verdens næststørste containerrederi MSC, der også er Maersk Lines nære samarbejdspartner, Teheran i sidste måned.

Iran indgår atomaftale med stormagter 

Maersk Line oplyste forleden til Shippingwatch, at rederiet ser et stort potentiale i Iran fra det det øjeblik, sanktionerne ophæves, men verdens største containerrederi er tæt forfulgt af sine rivaler i det store mellemøstlige land, hvor primært olien fra starten af de politiske forhandlinger om en mulig ophævelse af sanktionerne tiltrak al opmærksomhed.

Ifølge Alphaliner har containerredere på stribe forberedt sig. Således har koreanske HMM, Hyundai Merchant Marine, allerede i april genoptaget services til og fra Bandar Abbas (Shahid Rajaee) med i alt syv skibe på 6.300-6.800 teu.

De to taiwanesiske rederier Hanjin Shipping og Yang Ming vil følge efter i denne måned og føje Bandar Abbas til deres respektive rutenet mellem Fjernøsten og Mellemøsten. Det samme vil de tre rederier, franske CMA CGM, arabiske UASC og kinesiske CSCL, fra august.

Stort marked

De fleste internationale containerrederier måtte opgive det iranske marked i 2012-2013 efter at sanktionerne blev yderligere skærpet på grund af Irans atomprogram.

Iran udgør med 80 millioner indbyggere et potentielt stort marked, som containerrederne er ivrige efter at få del af. Også lokale og mindre Dubai-baserede containerredere med iranske rødder står til at høste fordele af en genåbning af Iran.

Diego Aponte fra schweiziske MSC, der er partner med Maersk Line i den såkaldte 2M-alliance mellem Asien og Europa, besøgte i sidste måned Teheran og holdte møder med Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL), skriver Alphanliner.

Atomaftalen blev indgået 14. juli i Wien mellem på den ene side Iran og den anden stormagterne USA, Frankrig, Rusland, Kina, Storbritannien og Tyskland. Aftalen vil, når den er endeligt godkendt af ikke mindst USA, afslutte et årelangt dødvande med styret i Teheran om dets kontroversielle atomprogram.

Maersk afventer

Ifølge en udmelding fra Maersk Gruppen til ShippingWatch i denne uge er vurderingen fra konglomeratet, at der gemmer sig et "stort potentiale," som kan udnyttes, hvis markedet åbnes.

"I det tilfælde, at de internationale sanktioner hæves, indeholder Iran et stort potentiale for nye kommercielle aktiviteter. Enhver beslutning fra vores side om at indgå forretning inden for energi eller transport vil dog afvente en endelig afklaring om ophøret af sanktionerne," hedder det i kommentaren fra Maersk Gruppen.

ShippingWatch har onsdag anmodet Maersk om en kommentar til konkurrenternes iværksatte planer i Iran, selv om sanktionerne mod landet ikke er endegyldigt ophævet, men Maersk henviser til sin tidligere udtalelse i denne uge og understreger, at rederiet ikke kommenterer på konkurrenters operationer.

Iran kan være interessant for Maersks fire kerneforretninger, som alle kan høste gevinster, når det bliver muligt at handle med landet. Maersk Line vil kunne se en stigende omsætning i transporten af containere. APM Terminals kunne se en interesse i at investere i havne, hvor man allerede har set konkurrenten DP World stikke en føler ud. Og ikke mindst inden for de to olieselskaber, Maersk Oil og Maersk Drilling, ligger der store muligheder.

Endelig beslutning mangler

For godt en uge siden vedtog FN's Sikkerhedsråd den resolution, der blåstempler den internationale atomaftale mellem Iran og seks stormagter. Men først når Det Internationale Atomenergiagentur, IAEA, har aflagt rapport til FN's Sikkerhedsråd om, at Iran har levet op til bestemte krav til aftalen, vil sanktionerne reelt kunne ophæves.

Læs ShippingWatch gratis i 40 dage

Bryder Iran aftalen i løbet af det kommende årti, kan sanktionerne mod landet genindføres. Alle 15 lande i sikkerhedsrådet støttede den historiske aftale, der skal sikre, at Iran ikke udvikler atomvåben. Omvendt løftes de lammende internationale sanktioner mod iranerne.

Maersk ser stort potentiale på det iranske marked 

Iran vil indgå olie- og gasaftaler for 1266 mia kroner

EU-lande skynder sig til Iran for at undersøge handelsmuligheder

FN godkender atomaftale med Iran  

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også