Flere rederier i opgør med Skat om tonnagebeskatning

EU har godkendt tonnageskatteordninger i andre europæiske lande, som anerkender "levering til søs" som en destination, siger advokat Lars Fogh fra Gorrissen Federspiel. Flere danske rederier slås lige nu med Skat om fortolkningen af begrebet.
Foto: Stine Bidstrup
Foto: Stine Bidstrup

Flere danske rederier, der leverer mandskab, bunkerolie og andre forsyninger til søs, skal beskattes efter de almindelige skatteregler og kan ikke komme ind under de gunstige regler for tonnagebeskatning, der gælder for langt hovedparten af danske rederier.

Denne fortolkning af tonnageskattereglerne undrer Danmarks Rederiforening, og lige nu verserer der ifølge et svar fra skatteminister Karsten Lauritzen (V) til Folketingets skatteudvalg "en række sager vedrørende Skats fortolkning af destinationskravet i tonnageskatteloven." Samtidig er vurderingen, at udfaldet af sagerne kan blive afgørende for, hvordan netop destinationskravet i den danske lovgivning vil blive fortolket i fremtiden.

Ministerens svar er afgivet i forbindelse med regeringens forslag om en udvidelse af tonnagebeskatningen til at omfatte en række aktiviteter i offshoreindustrien. Forslaget løser ikke umiddelbart problemet med det såkaldte destinationskrav, hvor Skat fastholder, at leveringer til søs ikke er søtransport, der er omfattet af tonnageskatten. Det ville kræve ændringer af reglerne, fremgår det af svaret.

"Hvis EU-retten giver mulighed for at justere de gældende danske regler vedrørende destinationskravet, vil regeringen gerne positivt overveje at ændre tonnageskatteloven, således at der gives mulighed for, at også de skibe, der omfattes af de eksisterende regler i tonnageskatteloven, gives mulighed for at kunne sejle mellem f.eks. en havn og åbent hav," understreger skatteministeren i sit svar.

Advokat Lars Fogh fra Gorrissen Federspiel betegner Skats fortolkning som besynderlig, fordi levering til søs er fuldstændig identisk med almindelig rederivirksomhed, ligesom EU-Kommissionen har godkendt tonnagebeskatning for skibe fra andre lande, der "leverer til søs."

Dansk offshoreselskab overvejer udflagning 

"Der er en lang række former for helt almindelige søtransporter, hvor der sker levering til søs. Det gælder uanset, om du eksempelvis omlader til et andet skib uden for en havn, eller om man leverer forsyninger til et skib til søs. Ifølge Skat er det ikke søtransport omfattet af tonnagebeskatning, og det giver nogle vanskeligheder, fordi rederier dermed skal opdele deres forskellige aktiviteter til søs og til faste anlæg i havne," siger Lars Fogh til ShippingWatch.

Gamle cabotageregler

Lars Fogh kan ikke i EU's maritime retningslinjer om statsstøtte få øje på nogle restriktioner, der kan retfærdiggøre Skats fortolkning.

"Det er ud fra den simple betragtning, at EU-Kommissionen har godkendt tonnageskatteordninger, der udtrykkeligt omfatter levering til søs. Der kan givetvis foretages mange teoretiske udredninger i det store EU-retlige system, men når vi kan konstatere, at Kommissionen simpelthen godkender ordninger gældende for det åbne hav, som Finland for eksempel har gjort, klinger det hult, når Skat mener, det er i strid med EU's statsstøtteregler," siger Lars Fogh.

Skat fortolkning begrundes ifølge Lars Fogh med nogle gamle cabotageregler, hvor søtransport defineres som transport af gods og passagerer mellem faste anlæg. Tidligere har EU-Kommissionen i sine maritime retningslinjer og statsstøttereglerne også henvist til denne definition af søtransport.

Mobile borerigge med i finansloven for 2016 

I forhold til den danske lov om tonnagebeskatning fremgår det, at der skal være tale om transport mellem destinationer. Det er Skats fortolkning, at en destination kun kan være et fast anlæg.

"Men en GPS-position på havet kan altså også være en destination, og slår man op i en ordbog betyder destination blot bestemmelsessted," siger Lars Fogh.

ShippingWatch har tidligere beskrevet, at Skat - ifølge 2014-regnskabet for bunkervirksomheden Monjasa - i 2014 underkendte rederiets adgang til at benytte sig af den gunstige danske tonnagebeskatning. Samtidig har Skat krævet efterbetaling af et tocifret millionbeløb, mens Monjasa som modsvar har indbragt sagen for Landsskatteretten, hvor sagen verserer nu.

Sagen vil ifølge 2014-regnskabet fra Monjasa A/S koste virksomheden 30 millioner kroner, der dækker den ekstra skattebetaling for perioden 2010-2013, og som virksomheden har betalt, fordi Monjasa ifølge Skats afgørelse beskattes efter de almindelige regler om selskabsbeskatning.

Rederiforeningen: Skat sår tvivl om ny tonnageskat 

Skat har underkendt Monjasas tonnageskat

Rederi vinder principiel sag om tonnagebeskatning 

Skatteministeriet ved ikke hvad tonnageskatten koster 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også