Grækenland siger god for højere tonnageskat

Tirsdag nåede det græske parlament og de internationale kreditorer en redningsaftale for landet. Dermed bliver nye vilkår for landets shippingklynge en realitet.
Foto: Petros Karadjias/AP/POLFOTO
Foto: Petros Karadjias/AP/POLFOTO

Forhandlingerne mellem den græske regering og landets internationale kreditorer nåede tirsdag en milepæl og en aftale om en ny økonomisk hjælpepakke, der ventes at sikre landet op mod 86 milliarder euro i nye lånemidler de kommende tre år.

Til gengæld skal Grækenland gennemføre markante reformer, som blandt andet vil ramme landet store shippingklynge. Og med aftalen forleden er det nu en realitet, at branchen står over for nye vilkår, skriver nyhedsmediet The Shipping Herald. Det gælder blandt andet skattereglerne for græsk shipping, som har været et af stridspunkterne under forhandlingerne mellem EU-kommissionsformand Jean-Claude Juncker og den græske regering.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Ifølge Tradewinds betyder den nye aftale, at tonnageskatten vil stige fire procent om året mellem 2016 og 2020, viser et udkast til parlamentet tirsdag aften. I dokumentet bliver det lovet, at Grækenland gradvist vil udfase shippingsektorens gunstige skatteforhold, skriver Tradewinds. De nærmere detaljer om planen vil blive offentliggjort i en budgetplan, som den græske regering skal godkende til oktober.

Samtidig vil planen også udvide den frivillige skat med et år mere, hvor græske shipmanagement-selskaber har indvilliget i at fordoble betalinger under tonnageskatten i perioden 2014-2017. Den aftale skal således udvides til 2018. Netop den frivillige skatteindbetaling er et argument, som flere iagttagere af græsk shipping henviser til, når snakken falder på shippingklyngens favorable skatteregler.

Græsk parlament vedtager hårde reformer med stort flertal 

Under de månedlange forhandlingerne mellem EU og den græske regering har flere af de større shippingselskaber meldt ud, at et nyt skatteregime vil få dem til at flytte deres kontorer fra Grækenland og til steder, hvor de allerede har repræsentationskontorer som eksempelvis Cypern, London, Singapore eller Dubai.

I dag beskæftiger græsk shipping omkring 200.000 mennesker svarende til 3,5 procent af landets arbejdsstyrke, og det vil være et stort slag for industrien, hvis skatteregimet bliver ændret, fortalte Marina Tzoutzouraki, der rådgiver shippingindustrien om investering og finansiering i konsulentbureauet Dagmar Navigation, til ShippingWatch i juli måned. Det vil koste arbejdspladser, mener hun. Også selvom størstedelen af de græske selskaber ikke rykker ud.

"Men dem, der rykker ud, vil ikke tage alle med," sagde hun.

I slutningen af juli udtalte George Xiradakis, der er direktør for XRTC Business Consultants og specialiserer sig i skibsfinansiering, sig om mulige nye skatteforhold for den græske shippingindustri. Han forholdt sig uforstående over for, at regeringen vil søsætte nye skatter i branchen.

"Når skibsejere mødes nu, spørger de: Hvor flytter du til? Vi siger ikke nej til skat, men shipping skal beskattes varsomt. Hvis vægtafgiften når vilde niveauer, vil man tvinge virksomheder ud af landet," sagde han til Financial Times.

Græske redere frygter nye skattestigninger 

Græsk regering vil sælge havne fra 

Her er krisens konsekvenser for græsk shipping 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også