Svitzer byder på hævningen af koreansk ulykkesfærge

Den sydkoreanske passagerfærge Sewol, der sank pludseligt i april 2014 og kostede mere end 300 mennesker livet, skal nu hæves. I dag er der åbnet for bud på kontrakten, der vurderes at ligge på omkring 600 millioner kroner. Svitzer byder ind, oplyser selskabet til ShippingWatch.

Efterspillet i den værste skibskatastrofe i Sydkoreas historie tager sit næste skridt i dag fredag, hvor de sydkoreanske myndigheder åbner for budrunden på hævningen af passagerfærgen Sewol. Færgen sank den 16. april sidste år på ruten mellem Incheon på fastlandet i Sydkorea og ferieøen Jeju og kostede over 300 mennesker livet.

Flere europæiske bjærgningsselskaber har allerede været involveret i processen og fremlagt konceptstudier til de koreanske myndigheder over, hvordan arbejdet kan gennemføres, og der er ingen tvivl om, at kontrakten er eftertragtet med en værdi på omkring 600 millioner kroner, fortæller kilder til ShippingWatch. Derfor er flere europæiske bjærgningsselskaber også på jagt efter den endelige kontrakt.

Herunder bjærgningsdivisionen under Maersks bjærgnings- og redningsselskab Svitzer, der i april gik sammen med amerikanske Titan Salvage om at skabe verdens største bjærgningsselskab selskab med navnet Ardent. Det bekræfter CEO Peter Pietka over for ShippingWatch.

Koreansk færgekatastrofe afslører dunkelt netværk 

Hævningen af færgen er en sensitiv opgave, og forliset har skabt stor sorg og frustration hos befolkningen i Sydkorea, hvor de fleste omkomne var teenagere, der skulle på skoleudflugt til øen. Samtidig er det endnu ikke lykkedes at bjærge alle de omkomne endnu, og omkring ni personer ventes stadig at befinde sig i vraget.

Svitzer har ifølge ShippingWatchs oplysninger været med i det forarbejde, der allerede er foregået i forbindelse med bjærgningen og beslutningen om, hvor færgen skal transporteres hen, når den er blevet hævet.

Erfaren medspiller

Med fusionen med Crowley gruppens Titan Salvage har Svitzer fået en erfaren medspiller ombord, som måske kan gøre udfaldet, når myndighederne skal pege på vinderen af kontrakten. Titan Salvage er nemlig mest af alt kendt for at hæve Costa Concordia, det store krydstogtskib som forliste ud for Italiens kyst i 2012, hvor tabet af menneskeliv dog var begrænset set i forhold til ulykken med Sewol.

Hollandske Smit er nærmeste konkurrent til Ardent og nævnes også som en kandidat til opgaven. Kontrakten forventes at være færdig i løbet af juli, og det vil tage mellem 12 og 18 måneder at gennemføre den omfattende operation, lyder vurderingen.

Medier: Sewol havde alt for lidt ballastvand 

Kaptajnen på Sewol, Lee Joon-seok har ifølge The Guardian fået en dom på livstid, mens besætningsmedlemmer har fået mellem 18 måneder op op til 12 års fængsel. Sydkoreas præsident, Park Geun-hye, har tidligere sagt, at kaptajnen og nogle af besætningsmedlemmerne begik "utilgivelige og morderiske handlinger." Og kritikken har blandt andet gået på, at kaptajnen misinformerede passagererne og lod dem i stikken.

Bjærgningsmarkedet har været presset de seneste år og er under stor forandring, som ganske godt kan forklares med hævningen af Costa Concordia, der var en kolossal opgave, men ikke en opgave, der er mange af i markedet. Og sådan er markedet også blevet generelt, fordi der er færre bjærgningsopgaver at kæmpe om, men dem der kommer, er meget store som eksempelvis bjærgningen af Sewol.

Svitzer i stor fusion med amerikansk selskab  

Bjærgningsindustri ser guldåre på havets bund

Ardents CEO: Vi skaber verdens største bjærgningsselskab  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også