Medier: Sewol havde alt for lidt ballastvand
![Foto: AP Polfoto](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6744029.ece/ALTERNATES/schema-16_9/41480653.jpg)
Det er stadig et mysterium, hvorfor den forliste koreanske færge Sewol pludselig drejede meget skarpt på sin rute mod øen Jeju syd for det koreanske fastland den 16. april.
Men det skarpe sving mod styrbord betød, at skibet kom helt ud af kontrol, så hverken tredjestyrmanden, der var alene på broen, eller kaptajnen, der kom ilende til, kunne redde skibet op.
Efterhånden som der kommer flere oplysninger frem om katastrofen, der stadig føjer nye ofrer til listen over omkomne, tyder flere ting på, at sikkerheden ikke har været i orden. BBC skriver således, at der åbenbart ikke har været tilstrækkeligt med ballastvand ombord, fordi de ansatte blev bedt om at gøre plads til mere gods.
Efter sigende har der kun været 37 procent ballastvand ombord, hvor kravet et 100. Mistanken knytter sig endvidere til de containere, som skibet har haft stående på dækket foran broen. Muligvis har de ikke været surret godt nok fast, således at det skarpe sving har skubbet containerne og dermed fået skibet til at hælde. Hvis der oveni har manglet ballastvand, kan det måske have forårsaget ulykken, der endte med at skibet sank.
For meget gods
Ifølge det koreanske nyhedsbureau Yonhap var der på ulykkesdatoen i alt 3608 tons gods ombord eller langt mere end de anbefalede 987 tons.
De koreanske myndigheder har allerede taget fat på det retlige efterspil og sigtet besætningen, nogle af dem med anklager om manddrab. De hårde anklager kommer oven på oplysninger om en katastrofal håndtering af situationen, da ulykken var en kendsgerning. Passagerne blev beordret ned i deres kahytter, og ifølge Ingeniøren var det opkald til kystvagten fra en af de mange unge studerende, der var ombord, der satte alarmberedskabe ti gang, og ikke et opkald fra besætningen.
Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
Der har også været rejst spørgsmål ved skibets balancepunkt, efter at Sewol og søsterskibet for kun ti måneder siden fik bygget ekstra kahytter på øverste dæk bagved skorstenen.
Som ShippingWatch skrev forleden, er den tragiske ulykke ved at gå ind i sin næste fase, selvom der stadig findes omkomne i vraget. Flere europæiske bjærgningsselskaber, herunder Svitzer, er inde i billedet til at stå for opgaven. I første omgang skal de lave et concept-forslag til, hvordan opgaven kan løses.
Koreansk skibskatastrofe på vej ind i næste fase
100 savnes efter stort færgeforlis i Sydkorea