Koreansk skibskatastrofe på vej ind i næste fase
![Foto: Hyung Minwoo](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6647084.ece/ALTERNATES/schema-16_9/KoreaSkibsforlis.jpg)
Der vurderes stadig at være 23 omkomne fra katastrofen i april med den sydkoreanske færge Sewol, hvor dødstallet er kommet op på 281 personer (torsdag den 14. maj). Håbet om at finde passagerer i live er reelt opgivet.
Redningsarbejdet er stadig i gang, men efterhånden kan man se enden på aktionen, da det bliver sværere og sværere at nå frem til de sidste savnede personer, og fordi det heller ikke er sikkert, at de befinder sig i selve vraget efter den tragiske ulykke.
Ifølge ShippingWatchs oplysninger er de koreanske myndigheder langt i processen med at finde ud af, hvor vraget skal transporteres hen, og hvem der skal stå for det. Flere europæiske bjærgningsvirksomheder har præsenteret eller vil fremlægge de første konceptstudier til de koreanske myndigheder over, hvordan arbejdet kan gennemføres. Der er i den forbindelse tale om virksomhedernes konkrete bud på, hvordan Sewol kan hæves og bringes ind til land, men der er også tale om en opgave, der er omgærdet med stor sorg over de mange, og frem for alt unge, mennesker, der mistede livet.
Svitzer er med
De virksomheder, der kommer med et bud på, hvordan projektet kan gennemføres, har dog alle før været med i projekter, der har kostet menneskeliv. Costa Concordia er det mest kendte i nyere historie, selvom tabet at menneskeliv var forholdsvis begrænset hér. Men for de deltagende virksomheder er der også tale om den forretning, der er deres grundlag, og der vil da heller ikke gå længe, inden myndighederne skal afgøre, hvem der får tildelt den store opgave. Om det bliver en enkelt eller et konsortium af virksomheder.
Ifølge ShippingWatchs oplysninger er Maersk-ejede Svitzer med i det forarbejde, der allerede finder sted i forbindelse med bjærgningen, og virksomheden ventes da også at være med blandt dem, der vil byde ind på opgaven.
Hvornår selve processen med de indkomne tilbud vil gå i gang, er helt op til de koreanske myndigheders at vurdere. I den forbindelse tæller den offentlige opinion også, og katastrofen har skabt en voldsom reaktion blandt de pårørende og familier i landet, samt i det hele taget i landet pga. katastrofens omfang.
Sigtelser mod 15
Landets præsident, Park Geun-hye, har således sagt, at kaptajnen og nogle af besætningsmedlemmerne begik "utilgivelige og morderiske handlinger". Bl.a. har kritikken i landet gået på, at kaptajnen misinformerede passagererne og efterlod dem i stikken.
Efterspillet i forhold til besætningen på Sewol betyder, at anklagemyndigheden netop har rejst sigtelser mod 15 af besætningsmedlemmerne, heraf fire for manddrab.
Det var kun 172 personer, der reddede livet efter en af de værste skibskatastrofer i Sydkoreas historie, som skete den 16. april.
Alphaliner: Familiestrid har flænset Hanjin
Relaterede artikler
Alphaliner: Familiestrid har flænset Hanjin
For abonnenter
Koreas shippingkæmper hænger i rentesump
For abonnenter