ShippingWatch

Kapitalfonde svækker tilliden i shipping

Tillidsniveauet i shippingindustrien er det laveste i to et halvt år, især på grund af kapitalfondene, viser en ny analyse fra Moore Stephens.

Shippingindustriens tillid er faldet og er nu på det laveste i to et halvt år, har analysehuset Moore Stephens opgjort, skriver Tanker Operator.

Der er flere grund til, at tilliden ikke er på samme niveau som i 2012. For det første er respondenterne i undersøgelsen bekymrede over overkapacitet i markedet, men også effekten fra lavere oliepriser og fremvæksten af nye typer af finansiering i branchen påvirker tilliden.

Den faldende tillid kunne i gennemsnit aflæses som 5,5 på en skala fra 1 til 10, hvor 10 er det højeste. Det var et fald fra 5,7 i november 2014, hvor undersøgelsen senest blev gennemført. Til sammenligning var tillidsniveauet på 6,8, da Moore Stephens først begyndte at gennemføre undersøgelser af shippingbranchens tillid.

Ny kapital bekymrer

Bekymringen over nye typer af kapital i shipping, som kommer fra kilder uden for industrien, bliver i undersøgelsen beskrevet således af en af deltagerne i undersøgelsen:

"Overdreven likviditet fra de amerikanske markeder, der bliver investeret i skibsbygningsprogrammer i Fjernøsten, dræber enhver forbedring i markedet."

Pengene, som blandt andet kommer fra kapitalfonde, bliver ofte sat i forbindelse med problemet med overkapacitet, men sådan skal man ikke nødvendigvis se på det, lyder det fra Richard Greiner, der er partner i Shipping Industry Group hos Moore Stephens.

"Et antal af respondenter i undersøgelsen så et link mellem, hvad de ser som nem adgang til ikke-traditionel skibsfinansiering og manglende mulighed for at forbedre niveauet for overkapacitet. Der er en bestemt logik i den argumentation, men man skal først rigtigt begynde at bekymre sig den dag, hvor shipping ikke formår at tiltække ny kapital fra både interne og eksterne investorer," siger han og fortsætter:

"I løbet af de seneste 12 måneder og mere har vi set, at bankerne i en vis grad er begyndt at genopdage deres appetit på shipping, mens kapitalfondsinvestorer i stigende grad er blevet betydelige spillere. Den nuværende marked for shippingfinansiering har i høj grad ændret sig fra den model, som mange af de etablerede spillere i dag voksede op med. Men forskellighed behøver ikke være dårligt, og uanset hvor volatilt markedet er, er nye investeringer essentielle for både overlevelse og vækst."

Moore Stephens opgør tilliden i shippingindustrien en gang i kvartalet.

Moore Stephens: Fremtidstroen bider sig fast i shipping 

Shippingindustrien tror mere på fremtiden 

Skibsreder til kapitalfonde: Stop med at købe nye skibe 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

En bestemt dag i 2016 kan blive afgørende i Dan-Bunkering-sagen, pres på verdens forsyningkæder får store import-virksomheder til at lede efter alternativer, topchefer ser opsving fortsætte ind i 20'erne, fem Maersk-officerer suspendet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs