ShippingWatch

Skibsreder til kapitalfonde: Stop med at købe nye skibe

Kapitalfonde, der investerer i shipping, undergraver markedet, når de kun investerer i ny tonnage. Fondene bør også kigge på second hand tonnage, lyder det fra det græske storrederi Tsakos Energy Navigation i Financial Times.

Foto: Star Bulk

Kapitalfondenes indtog i shippingbranchen har været en booster for mange nødlidende rederier i især de seneste fem år, men fondene er også med til at ødelægge shippingmarkedet, mener den græske reder Nikolas Tsakos, der er CEO i tankrederiet Tsakos Energy Navigation.

"Vi byder kapitalfonde velkomne i vores forretning. Men der er 10.000 second hand skibe. For deres egen skyld ville det være bedre, hvis de investerede i second hand skibe i stedet for at ødelægge det marked, de vil investere i," siger han i et interview med Financial Times.

Strategien fra kapitalfondene har i vid udstrækning været at bestille nye skibe, fordi værfterne holdt storudsalg, end at se på de skibe, der allerede var i overskud på markedet. Kapitalfonde har både satset på tørlast- og tankshipping, og de har virkelig gjort deres arbejde godt, mener den græske reder. Han mener, at kapitalfonde har en "cool, logisk tilgang" til shipping i modsætning til de traditionelle redere.

"Vi redere har tendens til at være meget sentimentale og dumme," siger Nikolas Tsakos, der børsnoterede Tsakos Energy Navigation på børsen i New York i 1993 og er formand for Intertanko.

Kapitalfondenes investeringer i shipping har været diskuteret vidt og bredt i branchen, siden de første fonde gik ind i shipping og især efter de store investeringer oven på finanskrisen. Blandt andet har Maersk Groups topchef Nils Smedegaard Andersen været ude at kritisere kapitalfondene for ikke at have samme evne som de traditionelle redere til at kunne foretage gode shippinginvesteringer. Fondene har gradvist fået større og større magt, og storspillere som Oaktree Capital, der blandt andet står bag tørlastfusionen Star Bulk og senest det rekapitaliserede Torm, har vist sig som vægtige deltagere på shippingmarkedet.

Bred opbakning til redning af Torm - her er planen 

En opgørelse foretaget af investeringsfonden Tufton Oceanic i marts i år viste, at private investorer i perioden fra januar 2012 til januar 2014 har investeret omkring 32 milliarder USD i shipping. Det svarer til 22 procent af værdien af den globale handelsflåde, inklusive bestilte skibe, der endnu ikke er leveret.

Avis: Tyske redere vil følge græske ind på børsen i New York 

Flere kapitalfonde vil ud af shipping i 2015 og 2016

Oaktree bag ny amerikansk VLCC-kæmpe  

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs