Rapport: Norske offshorerederier taber 4,2 procent i år

De norske offshoreservice-rederier vil for første gang siden 2002 i år ikke vokse, vurderer Norges Rederiforbund. "Vi må forberede os på hårde tider," siger Sturla Henriksen, adm. direktør i forbundet til Dagens Næringsliv.
Foto: Farstad Shipping
Foto: Farstad Shipping

Offshoreservice-skibene har siden 2002 klaret sig rigtig godt i den norske rederiverden. Men væksten vil ikke fortsætte i år, vurderer Norges Rederiforbund i en rapport, som blev fremlagt for den norske regering onsdag.

Det skriver Dagens Næringsliv.

Rapporten viser, offsoreservice-rederierne regner med et omsætningsfald på 4,2 procent i år, det første i 13 år. Samtidig forventer tre ud af fire af rederierne, at deres driftsresultat vil falde i år og er generelt mere negative, når kigger frem og ser på situationen i valutamarkederne.

"Vi må være forberedt på hårde tider. Den negative markedsudvikling er kommet meget hurtigere og stærkere end de fleste kunne forestille sig bare for kort tid siden," siger Sturla Henriksen, der er adm. direktør i Norges Rederiforbund, til avisen.

Han forventer, at konsekvenserne af nedturen for offshoreservice-shipping vil få store konsekvenser for hele den norske maritime klynge, og det har allerede fået konsekvenser i form af afskedigelser og oplægninger af skibe. Han opfordrer derfor til, at politikerne "får samme virkelighedsforståelse som rederierne."

Norske offshoreservice-rederier er blandt andet Farstad og Havila Shipping, og rederierne henter samlet set 60 procent af deres omsætning uden for den norske sokkel. Analysehuset Platou har tidligere fastslået, at 2015 vil være et hårdt år for offshoreservice-rederierne, og at de hårde tider også vil fortsætte ind i 2016.

Den norske offshoreflåde havde ved udgangen af 2013 en værdi på 42 mia. dollars.

Offshorepolitik

Også i den danske offshoreservice-branche er rederierne pressede og også her opfordrer de til, at politikkerne får øjnene op for, hvilke forhold rederierne arbejder under.

Som ShippingWatch har beskrevet har offshorerederier som Maersk Supply Service og Esvagt i forbindelse med en høring om tonnageskat udtrykt, at de ønsker ændrede vilkår i form af inddragelse af offshorefartøjer i tonnageskatteordningen. Den samlede holdning for industrien udtrykte adm. direktør i Danmarks Rederiforening Anne Steffensen tidligere på året over for ShippingWatch.

PwC: Regeringens tonnageudspil vil koste job 

"Det er skuffende, at det lovforslag, som skatteminister Benny Engelbrecht (S) har offentliggjort, der netop har til formål at styrke rammevilkårene for Det Blå Danmark i relation til offshore, har væsentlige mangler i forhold til, hvad branchen har behov for og har efterspurgt," lød det og videre:

Tonnageskatten på ministerens bord igen 

"Vi byder det naturligvis velkomment, at regeringen ønsker at modernisere de danske søfartsskatteregler, så en række specialfartøjer, der er beskæftiget inden for offshore, bliver omfattet af samme vilkår som resten af branchen. Moderniseringen er helt nødvendig, hvis det kolossalt store vækstpotentiale inden for specielt installation og servicering af havvindmøller skal komme dansk økonomi og beskæftigelse til gode. Desværre er vi nødt til at sige, at forslaget er utilstrækkeligt i den nuværende form."

Deep Sea Supply udfordret på fremtidige ordrer 

Hårdt oliemarked hev Farstad i minus i 2014 

Offshorerederier gør klar til krævende halvår 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også