PwC: Regeringens tonnageudspil vil koste job

Regeringens udspil til en ny og bredere tonnageskat vil skræmme offshore-virksomheder fra Danmark og koste arbejdspladser, også blandt underleverandørerne, lyder det fra Bo Schou-Jacobsen, der er partner i PwC og ekspert i offshore-branchen.
Esvagt er blandt selskaberne, der i høringsvar til udspillet, ytrer bekymring.
Esvagt er blandt selskaberne, der i høringsvar til udspillet, ytrer bekymring.

Regeringens forsøg på at give det blå erhvervsliv bedre kort på hånden ved at brede tonnageskatten ud vil få en række offshore-virksomheder til at forlade Danmark med tiden med tab af arbejdspladser til følge.

Sådan lyder vurderingen fra fra Bo Schou-Jacobsen, der er partner i PwC og ekspert i offshore-branchen, efter at regeringens forslag er blevet offentliggjort.

En række offshore-virksomheder som Esvagt, Maersk Drilling og Maersk Supply Serive har sammen med Danmarks Rederiforening allerede peget på, at udspillet ikke rammer bredt nok. Både Maersk Drilling og Maersk Supply Service peger på, at nye rigge og offshoreskibe skal have gavn af tonnageskatten, hvis de skal flages dansk. Og PwC er enig i konsekvensen.

PwC: Danmark er i bund som tonnageskatteland  

PwC offentliggjorde for nylig en rapport, der sammenligner tonnageskatten i 17 udvalgte lande fra hele verden, herunder Danmark. Rapporten Corporate taxation in the global offshore shipping industry viser, at Danmark i en global sammenligning ligger lavt i flere af kategorierne, når det gælder om at have attraktive skatteforholdene for flere forskellige skibstyper i offshore-sektoren.

Ingen prangende placering

"Danmark indtager bestemt ikke en prangende placering i vores analyse, og man kan frygte, at det nye lovforslag gør tilværelsen for offshore-rederier i Danmark så besværlig, at rederierne vil se sig nødsaget til at flytte deres forretning til andre dele af verden, hvor vilkårene er bedre. Dermed påvirker forslaget også den store underskov af underleverandører til sektoren," siger Bo Schou-Jacobsen.

Rapporten peger bl.a. på, at offshore-industrien har udviklet sig meget hurtigt i de seneste år, mens lovgivningen ikke nødvendigvis har fulgt med. Fx bruges der helt op til 18 forskellige fartøjer i forbindelse med et vindmøllepark-projekt eller langt flere, end man forudså, da man planlagde lovgivningen på området. Samtidig stilles der hele tiden nye krav til servicefartøjerne i olie- og gasindustrien, påpeger han.

Mange forskellige fartøjer

”Der bruges mange forskellige fartøjer i dag, ligesom skibene bruges til mange forskelligartede opgaver både fra projekt til projekt, men også i løbet af et enkelt projekt, hvor kunden fx efterspørger både supply services, ankerhåndtering og subsea services af et og samme fartøj som en samlet ydelse på et givent projekt,” forklarer Lars Koch Vinther, der er partner i PwC og skatteekspert inden for shipping & offshore-branchen.

"Med det nye ændringsforslag af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven (DIS-skatteloven) kan det dog blive meget svært for Danmark at konkurrere med mere attraktive shipping-lande som fx andre EU- og EØS-lande såsom Tyskland, UK, Holland, Cypern, Norge og Grækenland. Danmark risikerer derfor at miste arbejdspladser ikke blot i rederibranchen, men også i den store underskov af servicevirksomheder som servicerer offshore-sektoren," tilføjer han.

Skatteministeren: Branchen får det den bad om

Sådan vil regeringen skrue på tonnageskatten

Maersk Drilling vil flage udenlandsk

Esvagt sabler ny tonnageskattelov ned 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også