Redere: Humanitær krise på Middelhavet løber løbsk

I 2014 reddede handelsskibe mere end 40.000 bådflygtninge, og tallet forudsiges at stige dramatisk i løbet af 2015. Regeringerne i EU er nødt til at reagere på den humanitære krise, siger International Chamber of Shipping. 
Foto: Francesco Viviano/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Francesco Viviano/AP/POLFOTO/arkiv

Mere end 3.000 mennesker mistede i 2014 livet under flugten over Middelhavet og håbet om at nå Europa. Og situationen er ved at løbe løbsk, mener International Chamber of Shipping (ICS), der frygter, at endnu flere mennesker vil miste livet i år, hvis der ikke bliver taget affære.

Sidste år samlede internationale handelsskibe omkring 40.000 nødstedte bådflygtninge op på flugtruten fra Afrika og Mellemøsten til Europa, anslår FN's Flygtningekommissariat, UNHCR, og tallet ventes at stige markant i løbet af det kommende år, hvis den politiske situation i netop Afrika og Mellemøsten forværres.

Ifølge ICS er rederienes indsats med at redde flygtningene blevet endnu større, efter at man i november 2014 flyttede ansvaret for at redde flygtninge i nød fra den italienske kystvagt med operationen Mare Nostrum til EU's grænseagentur Frontex, hvis mandat primært er grænsebeskyttelse og har begrænsede ressourcer.

Italiens kystvagt finder 700 flygtninge ombord på skib 

Generalsekretær Peter Hinchliffe understreger, at den italienske indsats fortsat er imponerende:

"Men situationen er nu så alvorlig, at alle EU-medlemsstater må engagere sig endnu mere. Shippingindustrien er bekymret for, at flere regeringer med afslutningen på Mare Nostrum i stigende grad vil være afhængige af, at handelsskibe tager del i større redningsaktioner," siger han i en meddelelse:

"EU må sikre flygtninge og migranter alternative måder at finde sikkerhed på, uden at de skal risikere deres liv ved at krydse Middelhavet i både, som er langt fra farbare på havet og opereret af skuppelløse kriminelle," siger han og peger på, at landene bør bakke endnu mere op om den italienske indsats ligesom støtten også bør gå til Grækenland, Malta, Cypern og Tyrkiet, der også står først, når flygtningene banker på Europas døre.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Flere danske rederier har reddet flygtninge på Middelhavet sidste år. I juli sidste år var eksempel kaptajn Peter Sams fra Torm Lotte med til at redde 564 flygtninge i Middelhavet, ligesom Norden har reddet hundrevis af nødstedte på åbent hav.

"Jeg husker stadig synet, der mødte os, da vi kom tættere på skibet. Et overfyldt skib, og pludselig var der folk, som begyndte at springe i havet af ren og skær panik, og jeg kunne se, at disse mennesker ikke var vant til at svømme. At dømme ud fra skibets størrelse vil jeg sige, at der var mellem 50 og 100 mennesker. Men da der blev ved med at være nye, der sprang i vandet, kunne jeg ikke lade være med at tænke: Hvor har der været plads til alle de mennesker?" sagde Peter Sams til ShippingWatch.

ICS vil tage sagen op på et FN-møde om netop krisen på Middelhavet, der finder sted i IMO i London i morgen onsdag.

Flugt over Middelhavet har kostet 3000 liv i år

Hvad koster det rederierne at redde flygtninge?  

Danske rederier har reddet 3.000 bådflygtninge i år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også