ShippingWatch

Hvad koster det rederierne at redde flygtninge?

Meget. Både fysisk og psykisk. Det kan du læse om i en artikel fra Watch Mediers nye magasin BusinessWatch. Læs også en kaptajn fra Torm fortælle om at redde flygtninge i Middelhavet.

Foto: Francesco Viviano/AP/POLFOTO/arkiv

"Jeg husker stadig synet, der mødte os, da vi kom tættere på skibet. Et overfyldt skib, og pludselig var der folk, som begyndte at springe i havet af ren og skær panik, og jeg kunne se, at disse mennesker ikke var vant til at svømme. At dømme ud fra skibets størrelse vil jeg sige, at der var mellem 50 og 100 mennesker. Men da der blev ved med at være nye, der sprang i vandet, kunne jeg ikke lade være med at tænke: Hvor har der været plads til alle de mennesker?"

Sådan begynder kaptajn Peter Sams fra Torm Lotte sin fortælling om den dag i juli, hvor han sammen med resten af besætningen reddede 564 syriske flygtninge i Middelhavet.

Læs hans historie i WatchMediers nye magasin BusinessWatch.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Her fortæller andre rederier også om deres måde at håndtere flygtninge på. Og hvad det koster af menneskelige udgifter foruden de pengemæssige.

Læs magasinet her og læs blandt meget andet også om bestyrelsesformand for Maersk Gruppen Michael Pram Rasmussens syn på verden.

Danske rederier har reddet 3.000 bådflygtninge i år 

Skuld: EUs flygtningeplan kan ramme rederier 

Bådflygtninge må klare sig selv 

Mere fra ShippingWatch

ECSA kræver flere tiltag til bekæmpelse af pirater i Guineabugten

Den danske fregat Esbern Snares ildkamp mod formodede pirater i Guineabugten kalder på yderligere fokus på sikkerheden i området, mener ECSA. Ifølge den danske forsvarsminister, Trine Bramsen, kom det som en overraskelse, at formodede pirater ville gå til angreb på krigsskibet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs