ShippingWatch

Skuld: EUs flygtningeplan kan ramme rederier

Bådflygtninge kan blive et stigende problem for verdens rederier, fordi EU's grænseagentur Frontex nu skal stå for opgaven. Det vurderer søforsikringsselskabet Skuld.

Foto: Francesco Viviano/AP/POLFOTO/arkiv

Rederierne kan blive en meget større del af redningsaktioner i Middelhavet for bådflygtninge. Sådan mener Skuld oven på sidste uges nyhed om, at det nu er EU's grænseagentur Frontex, der skal stå for redningen. Siden sidste år har det været de italienske myndigheder.

"Det er en potentielt betydelig ændring, og medlemmer, der sejler på Middelhavet, skal være opmærksomme på det følgende, så de kan fortsætte med at være forberedte på den signifikante sandsynlighed for at støde på nødstedte personer til søs," skriver søforsikringsselskabet i en analyse til sine medlemmer og opridser en række af de forholdsregler som rederne bør tage - blandt andet at have faste procedurer for deres skibe for bådflygtninge.

Færre midler til redning

Den italienske indsatsstyrke hedder Mare Nostrum og har fungeret fra 1. november 2013 til 1. november i år og har i perioden reddet omkring 150.000 flygtninge fra Nordafrika og Mellemøsten. Omkring 3.500 flygtninge skønnes at mistet livet under flugten.

Fra 1. november i år er det så Frontex, der har ansvaret. Flere organisationer har udtrykt bekymring over Frontex, fordi det frygtes, at flere flygtninge vil omkomme, fordi Frontex ikke har så stor kapacitet som Mare Nostrum. Frontex har til redningsaktionerne i alt seks skibe, to overvågningsfly og en helikopter til rådighed, og det kan altså betyde, at handelsflåden kommer til at spille en større rolle med at redde flygtninge.

Handelsflåden er ved international lov forpligtet til at redde flygtninge til havs, så derfor kan rederne ikke vende ryggen til den stigende flygtningestrøm. Det understregede den internationale redersammenslutning ICS i sidste uge.

"Uanset hvad der måtte blive politisk besluttet af EU's medlemslande, vil handelsskibes juridiske og humanitære forpligtelser om at yde assistance til alle, der kommer i havsnød, forblive ændret," mener ICS.

Halvdelen af flygtningestrømmen på Middelhavet er flygtninge fra Syrien og Eritrea.

Bådflygtninge må klare sig selv 

Redere: Redning af ulovlige flygtninge er vores pligt 

Medie: 352 bådflygtninge reddet op af Maersk-skib

Mere fra ShippingWatch

ECSA kræver flere tiltag til bekæmpelse af pirater i Guineabugten

Den danske fregat Esbern Snares ildkamp mod formodede pirater i Guineabugten kalder på yderligere fokus på sikkerheden i området, mener ECSA. Ifølge den danske forsvarsminister, Trine Bramsen, kom det som en overraskelse, at formodede pirater ville gå til angreb på krigsskibet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs