Så landede forslaget til en svensk tonnageskat

En kommission har afleveret sit bud på, hvordan en svensk model på tonnageskat kan strikkes sammen, til regeringen. Læs mere om forslaget her.
Foto: Stena
Foto: Stena

En svensk tonnageskat har taget det næste skridt videre mod at blive en realitet denne uge. Fredag afleverede en kommission, "Utredningen om tonnageskatt och andra stöd för sjöfartsnäringen," sit længe ventede bud på et ordning med rapporten 'Ett svenskt tonnageskattesystem' til den svenske regering, som i sommer varslede, at man agtede at indføre skatten hurtigst muligt.

Nu er den længe ventede redegørelse altså endt hos finansministeriet, og her anbefales det bl.a., at et svensk tonnageskattesystem indbærer, at rederiernes indkomst bliver beregnet ud fra et en fast skabelon, som bliver grundlagt ud fra skibenes nettotonnage og ikke ud fra de faktiske økonomiske resultater for rederiet. Indkomsten danner herefter grundlag for indkomstskatten, lyder foreslaget, ifølge en meddelsle.

Det er dermed ganske lig de principper, der gælder for tonnageskat i andre dele af verden.

Samtidig foreslås det, at systemet skal være frivilligt. Vælger et rederi at gå med, skal det dog være bundet i mindst ti år. Det skal ikke være muligt at veksle mellem tonnagebeskatning og normal beskatning og på den måde "opnå skattefordele".

Find forslaget her

Den svenske shippingbranche har i flere år spejdet efter de favorable skatteregler, som kunne give samme fordele som eksempelvis de danske rederier har i dag. En analyse fra den svenske rederiforening fra i sommer pegede på, at den svenske flåde, som i dag er svundet ind til under 100 skibe, kunne have være 10-20 procent større, hvis man have haft de samme skatteregler på området.

Dansk offshoresystem

Tonnageskatten er også i disse dage et varmt emne i Danmark. Her skal politikerne snart se på et forslag om at ændre de danske regler for tonnageskatten til også at gælde for offshore-redere. Men forslaget har allerede mødt stor kritik af branchen, som kalder det for utilstrækkeligt. Sådan lød det både fra offshorerederiet Esvagt og Maersk Drilling og Maersk Supply Service.

Danmarks Rederiforening mener på den ene side, at det er meget positivt, at politikerne ser offshore og de maritime aktiviteter, der knytter sig til opsætning og servicering af offshore vind og olie/gas, som en dansk styrkeposition.

Nyt navn skal sikre svensk tonnageskat 

"Men det er skuffende, at det lovforslag, som skatteminister Benny Engelbrecht (S) i dag har offentliggjort, der netop har til formål at styrke rammevilkårene for Det Blå Danmark i relation til offshore, har væsentlige mangler i forhold til, hvad branchen har behov for og har efterspurgt," fortsætter det.

Arbejdet på en svensk tonnageskat begyndte under den seneste regering med finansminister Anders Borg, der i sommer inden valget understregede, at regeringen agtede at indføre tonnageskatten snarest:

"Regeringens ambition er, at vi får et system med tonnageskat på plads hurtigst muligt, selvom der er udfordringer. Jeg havde så sent som for en uge siden et møde med den maritime industri, hvor jeg understregede vigtigheden af, at vi lander på en effektiv og konkurrencedygtig tonnageskatteordning," sagde han dengang.

Skatteministeren: Branchen får det den bad om 

PwC: Danmark er i bund som tonnageskatteland  

Maersk Drilling vil flage udenlandsk 

Så meget har Sverige tabt på manglende tonnageskat 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også