Så meget har Sverige tabt på manglende tonnageskat

Den svenske shippingindustri kunne have været 10-20 pct. større og skabt arbejdspladser og omsætning til Sverige, hvis landet også havde den gunstige tonnageskat.
Foto: Stena Line
Foto: Stena Line

De svenske redere er godt og grundigt trætte af den manglende tonnageskatteordning i landet, hvor shippingverdenen lige så stille og roligt er faldet fra hinanden de senere år. En ny analyse foretaget for den svenske rederiforening - Sveriges Redareförening - viser, at skibe under svensk flag kunne have været markant større med skatten og ikke som i dag svundet ind til under 100 skibe.

Analysen viser, at den svenske flåde i perioden 2005 til 2012 voksede med 48 procent. Til sammenligning voksede EU-landenes flåde i gennemsnit 61 procent.

"Et stort antal faktorer kan have skabt denne tendens, men det er informativt at vide, at blandt de ti største EU-kontrollerede flåder var Sverige det eneste land uden en fastlagt tonnageskat i den periode," hedder det i analysen.

Havde den svenske flåde fået lov at vokse med samme hast som den europæiske, var den i 2012 9 pct. større end i 2002. Dermed ville shippingindustrien have været med til at skabe 1.100 jobs og have hevet 80 mio. euro mere hjem til den svenske statskasse, viser analysen.

De svenske redere understreger med analysen både, at de mener, at den svenske shippingsektor er blevet begrænset, men også at den svenske stat er gået glip af arbejdspladser og job.

Solen ville komme op med tonnageskat

Analysen sammenligner også Sverige med Danmark, der fik en tonnageskatteordning i 2002. Her er forskellen mellem Sverige og Danmark endnu større end mellem Sverige og EU-landenes gennemsnit. Havde den svenske flåde vokset med samme hastighed som den danske, ville den 2012 have været 21 pct. større end i 2002.

Fra politisk side har der i årets løb været tale om at indføre tonnageskatteordningen i Sverige, men det er endnu ikke faldet på plads. Tonnageskatteordningen er redernes største drøm, fortalte Per A. Sjöberger til ShippingWatch i juni.

"Før kunne vi knap se begyndelsen af en solopgang, men nu er det som om, at solen er ved at komme rigtigt frem," sagde Per A. Sjöberger, direktør for afdelingen i Sveriges Redareförening, der beskæftiger sig med de svenske rederes forretningsvilkår.

Han vurderede, at den svenske flåde godt kan redes, selvom den i juni var nede på 97 skibe.

"Det kommer meget, meget sent, men ikke for sent. Jeg er meget mere optimistisk end for bare et halvt år siden. Vi vil være i stand til at skabe den maritime klynge, som bliver efterspurgt og genere job ved havnene, for leverandørerne og for mæglerne," sagde han.

Norge er ud over Danmark et af de EU-lande, som har tonnageskat, og derfor er de nære naboer store konkurrenter til den svenske shippingbranche, der så varmt ønsker sig den. Derudover har Danmark og Norge i modsætning til Sverige en politisk skabt vækstplan for de to landes shippingbrancher, mens Sveriges shippingbranche ikke på samme måde har politisk opbakning.

Svenske redere: Tonnage-skat er redningsplanke 

Ægteskabet begynder at knage 

Søfarten vil udvide gunstige skatteordninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også