Svage aktiekurser kan sende rederier ud af børsen i New York

Aktiekursen i flere tørlastrederier på Nasdaq i New York befinder sig tæt på magisk grænse, der kan udløse en advarsel fra børsmyndighederne og i værste fald føre til en afnotering.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Flere tørlastrederier noteret på Nasdaq i New York balancerer på kanten af en advarsel fra de amerikanske børsmyndigheder, hvis deres aktier bevæger sig under en USD i værdi, og som i værste fald kan føre til, at rederierne bliver afnoteret.

Det græsk-kontrollerede Euroseas er som det første rederi på den amerikanske børs blevet advaret om selskabets svage aktiekurs ved indgangen til 2015, efter at kursen for en aktie har ligget under en USD 30 børsdage i træk.

Selskaber som DryShips og Scorpio Bulkers lukkede i går tirsdag aften i henholdsvis 1,07 USD og 1,95 USD per aktie. Aktien i græske DryShips blev i en periode i december handlet til under en dollar. 

180 dage til et comeback

Ifølge de amerikanske regler, der har udløst en række advarsler fra børsmyndighederne til rederier under finanskrisen siden 2008/2009, modtager de børsnoterede selskaber på Nasdaq en skriftlig påmindelse om, at de ikke længere opfylde kravene til fortsat børsnotering, når aktien har kostet under en dollar i streg gennem 30 børsdage.

Skibsværdier i tørlast rasler ned dag for dag 

De pågældende selskaber har derefter 180 kalenderdage til at få rettet op på deres finansielle tilstand og aktiekurs. Som minimum skal aktien i selskaberne koste en dollar eller mere ti dage i træk i denne periode. I modsat fald risikere de at blive afnoteret.

Især tørlastrederier må forventes at være de mest udsatte for en henvendelsen fra myndighederne med risiko for de betydelige vanskeligheder, de risikerer at står over for i  deres bestræbelser på at få genoprettet tilliden blandt investorer, selv hvis aktiekursen måtte rette sig op.

Dramatisk ringe tørlast

Det globale tørlastmarked udviklede sig dramatisk ringe i løbet af 2014 og stik imod analytikernes og industriens egne forventninger ved årets begyndelse. Forklaringen på nedturen er massiv overkapacitet i den globale tørlastflåde, en svagere kulimport i Kina og et indonesisk importforbud på råvarer.

En lang række analyser fra de førende shippinghuse har i løbet af 2014 forstærket opfattelsen af, at det gradvise opsving, der tidligere var forventet i løbet af 2014 inden for tørlast langt fra har vist sig. Tværtimod synes de mange nybygninger bestilt i 2012 og 2013 at belaste industrien flere år ud i fremtiden.

Dyb tørlastkrise tvinger Lauritzen til nedskrivning på 160 mio. USD  

På en sort mandag for knap en måned siden sendte investorer på Wall Street en række rederiaktier ud i frit fald, der gik hårdt ud over tørlastrederier som DryShips og det aggressive Scorpio Bulkers med sit enorme nybygningsprogram. På få timer faldt de to aktier med henholdsvis 17 og 12 procent. Akter i begge selskaber er i løbet af 2014 faldet med over 80 procent.

Med udsigterne til et måske endnu værre 2015 anses aktier i mange tørlastselskaber således som særdeles spekulative og risikofyldte.

Scorpio Bulkers i strid modvind blandt investorer  

Shippingaktier styrtdykker på børsen i New York 

Krisen kan udsætte kapitalfondes exit i shipping

Flere tørlastkollaps kan være på vej 

Klaus Nyborg: Norden har været for optimistisk 

Ultrabulk: Olieprisfald puster til problemer med overkapacitet 

 

 

 

 

 

  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også