Stena Bulk sparer millioner på slow steaming
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6326808.ece/ALTERNATES/schema-16_9/erik+h%25C3%25A5nell-11144.jpg)
De seneste år har verdens skibe sejlet langsommere for at spare på den dyreste omkostning: brændstoffet. Det har skæppet godt i kassen hos det svenske rederi Stena Bulk, som de seneste 12 måneder har sparet 65 mio. svenske kroner på at slowstreame, og fortsat ser på, hvordan rederiet kan maksimere forholdet mellem brændstof og fragt.
"I dagens marked er det meget vigtigt, at vi skibsredere udnytter vores eksisterende flåde den bedst mulige måde set fra et energi og miljøperspektiv og forsigtigt undersøger potentialet for forbedring, både teknologisk og operationelt," siger Erik Hånell, formand og CEO for Stena Bulk, i en meddelelse.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
I dag tæller omkostningerne til brændstof mere end 60 pct. af fragtomkostningerne. Som et eksempel peger Stena Bulk på, at fragtraterne for et Suezmax-tankskib på 160.000 dwt skal ligge på gennemsnitligt 40.000 USD per dag over tid for at retfærdiggøre en fartstigning på 0,5 knob sammenlignet med de eksisterende brændstofpriser.
Det er altså dobbelt så høje rater som i dag, påpeger rederiet. I løbet af de seneste år har Stena Bulk øget flåden med Suezmax-tankskibe, som er designet af rederiet. Også her er energieffektivitet og miljø et nøglepunkt. Det drejer sig blandt andet om at skibenes propeller og bulb, hvor designet kan gøre en forskel på skibets evne til at spare brændstof.
"Skibenes tekniske design er en nøglefaktor, men det er ligeså vigtigt, hvordan skibene bliver opereret i forhold til energimanagement. Når det kommer til design og operationel ekspertise på de seneste skibe, har Stena Bulk oplevet succes på begge områder," siger Erik Hånell.
Drewry: Slowsteaming kan hjælpe tidligere P3-parter
Slowsteaming har mindsket problem med overkapacitet
Relaterede artikler
Slowsteaming har mindsket problem med overkapacitet
For abonnenter
Drewry: Slowsteaming kan hjælpe tidligere P3-parter
For abonnenter