Stena Bulk: Stop for nye investeringer i 2014

Efter massive investeringer i MR- og Suezmax-tankskibe holder svenske Stena Bulk en investeringspause. "Fortsætter den generelle ordreindgang på MR, vil det være skadeligt," siger CEO Erik Hånell til ShippingWatch.

Erik Hånell, topchef i det svenske tankskibsrederi Stena Bulk og Stena Weco, der driver selskabets produkttankskibe i et joint venture med danske Dannebrog i Stena Weco-poolen, ser vanskelige og udfordrende markedsvilkår for både produkttank og Suezmax, som kan ramme både 2014 og 2015.

I et interview med ShippingWatch fastslår Erik Hånell, at rederiet ikke umiddelbart vil foretage yderligere investeringer i løbet af det kommende år. Det gælder både nybygninger og second hand i rederiet, der i 2014 modtager det første af ti Medium Range (MR) øko-produkttankskibe på hver 50.000 dwt. fra kinesiske Guangzhou Shipyard.

Investeringspause

Investeringspausen kommer efter Stena Bulks massive investeringer i 2012 og 2013, der udover MR også omfatter en serie på syv Suezmax fra koreanske Samsung Heavy Industries. Sidstnævnte indgår i partnerskabet med Angolas statslige olieselskab Sonangol i Stena Sonangol Suezmax Pool, som i dag omfatter omkring 30 brændstof-effektive råolie-skibe med en gennemsnitsalder på kun tre år.

Foto: Stena Bulk
Foto: Stena Bulk

Stena Bulks investeringer blev foretaget for at udnytte de lave værftspriser i begge segmenter. Rederiet, der har sit hovedkvarter i Gøteborg, menes at have betalt ca. 40 mio. USD per styk for MR-skibene og ca. 75 mio. USD for hver af de syv Suezmax.  

"For Suezmax har vi nok set det værste marked i mange år. I den seneste tid har vi set en lille forbedring, men vi har til gode at se, om det varer ved. Grundlæggende tillader markedsvilkårene i virkeligheden ikke investeringer i nybygninger i dette segment, mens der til gengæld kan gøres gode investeringer i second hand. Jeg ville aldrig bestille nye Suezmaxes i dag," siger Erik Hånell, der også afviser spekulationer om, at Stena Bulk har aktuelle planer om vende tilbage til VLCC-markedet:

"Hvis vi kan tjene penge på en investering i VLCC, skal man selvfølgelige ikke afvise det, men en sådan situation er meget langt væk fra realiteternes verden i dag. Og vores kerneforretninger er MR og Suezmaxes."

Den navigatør-uddannede Erik Hånell tiltrådte i slutningen af 2012 som ny CEO i Stena Bulk efter selskabets mangeårige topchef Ulf Ryder.

Stena Bulks samlede flåde omfatter løbende omkring 100 tankskibe, primært MR og Suezmax, men også nogle Panamax, Aframax og tre LNG-skibe. Omkring en tredjedel af flåden er ejet af rederiet. Mellem 40-45 produkttankskibe indgår i Stena Weco-poolen, og med de ti nye MR er Stena Bulk med egne ord for alvor blevet globale.

Bekymret for 2015

De kommende to år kommer mange nye produkttankskibe med nye aktører som ejere, især inden for MR, ind i markedet, hvilket vil skabe udfordringer, mener Erik Hånell:

"Stena Bulk og Stena Weco har haft et udmærket 2013, og vi forventer omtrent det samme i 2014, før alle de mange nybygninger kommer ud. Jeg er en smule bekymret for 2015, som vil afhænge af, hvordan verdensøkonomien udvikler sig. Hvis situationen med mange ordrer på nybygninger i MR fortsætter i samme takt som i 2013, vil det selvsagt være skadeligt for markedet. For Suezmax og råoliesegmentet kan det næsten ikke blive værre, end vi har set det i 2013, selv om vi har set en lille bedring det seneste stykke tid," siger Erik Hånell, der også ser udfordringer i de nye ejerforhold i produkttank:

Kapitalfonde og partnere

"Vi har set mange nye investorer (kapitalfonde, red.) i MR-segmentet, og disse investorer forsøger selvfølgelig at finde gode partnere med det rigtige navn bag, og det vil formentlig blive en udfordring for mange af disse selskaber. Derfor er det vigtigt at have specialiteter og særlige forretninger, som vi mener at have i Stena Weco med en stærk operationel platform. I et stærkt marked kan alle gøre det, men der, hvor du kan gøre en forskel, er faktisk i et dårligt marked. I Stena Weco har vi haft positive resultater, og vi gør i det mindste vores ejere glade," siger Erik Hånell:

"Lige nu er vi ganske tilpasse med de skibe, vi har i ordre. Afhængig af mulighederne vil vi overveje second hand-skibe, men også her stiger priserne nu, så det ligger ikke lige for. Derfor er vi formentlig på plads med vores investeringer i mindst et år frem."

Stena Bulk i tæt samarbejde med plantagegigant  

Om den vedvarende diskussion om økoskibe contra ældre standardskibe siger Erik Hånell, at jo større de nye økoskibe er, jo mere giver det mening at investere i disse.

 

"Gevinsten afhænger naturligvis af tiden i havn og i ballast, der trækker fra. Men der er ingen tvivl om, at for Suezmax, som vi har erfaringer med, er der en ganske markant forskel mellem økoskibe og de skibe uden økodesign, som grundlæggende er bestilt på samme tidspunkt. Vi taler om en forskel på mindst 3-4.000 USD om dagen for en Suezmax, mens gevinsten for en MR i økodesign contra en standard vil være mindre. Men også for MR vil de nye økoskibe helt sikkert gøre en forskel."

Golden Stena Weco: Vi skal have dobbelt så mange skibe  

Stena Bulk sparer millioner på retrofit 

Golden Stena Weco køber sit andet tankskib   

Concordia Maritime: Svagt marked for produkttank 

  

 

 

 

        

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også