CEO i Maersk Drilling og medlem af topledelsen i Maersk Gruppen, Claus V. Hemmingsen, lægger nu op til, at nye regler for miljødelen af skibsfart kunne være godt i IMO-regi.
"Nogle regler er bedre end andre," sagde han på konferencen ICS - International Shipping Conference - skriver Sustainable Shipping.
Claus V. Hemmingsen sigter blandt andet til IMO's regler for rensning af ballastvand og CO2-udledninger, hvor Maersk har ligget i front på måder og køb af udstyr til netop rensning og mindre udledning af kvælstof. Og nu kan Maersk Gruppen være bange for, at dem, der har været firstmovers på miljø nu straffes, hvis ikke alle andre parter tvinges til at overholde IMO-reglerne.
Ballastvand
Et eksempel er ballastvand, skriver Sustainable Shipping.
Ballastvandkonventionen har været undervejs siden 2004 og ventes først at træde i kraft i 2016. Siden 2010 har Maersk Gruppen indsat systemer til rensning af ballastvand på flere skibe og siden 2012 har alle nybygninger fået installeret systemerne. Det er stadig uvist præcist, hvordan reglerne for rensning af ballastvand kommer til at se ud, og det er det, der bekymrer Maersk Gruppen. De systemer, som skibene har ombord, er godkendt af IMO, men det er ikke sikkert, at de kan bruges i amerikanske farvande, fordi reglerne ikke er ensartede.
"Det vil ikke være en optimal situation og efter vores mening en dårlig måde at belønne frontløbere på," sagde Claus V. Hemmingsen på konferencen.
Maersk gør også selv en del for at påvirke lovgiverne. Det sker blandt andet som medlem af Trident Alliance - en sammenslutning af rederier, der arbejder for en skrap håndhævelse af svovlkravene, når de indføres 1. januar 2015.
Her er kravene i den nye Trident Alliance
Maersk bakker op om ny svovl-alliance
Mr. Triple-E forlader Maersk Maritime Technology