Minister kritiserer Scandlines
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6695040.ece/ALTERNATES/schema-16_9/magnus%2520Heunicke.jpg)
I juni klagede Scandlines til EU-Kommissionen over Femern Bælt-forbindelsen, som rederiet mener får ulovlig statsstøtte, og rederiet har indsendt et 385-sider langt høringssvar i forbindelse med byggeriet. Klagen falder transportminister Magnus Heunicke (S) for brystet.
"Rederiet Scandlines har travlt for tiden. Selvfølgelig med at kaste anker og sejle færger, men også med at kaste om sig med beskyldninger. Senest er jeg her i Børsens spalter blevet beskyldt for at ignorere Scandlines og ikke at besvare de spørgsmål, jeg bliver stillet af Folketinget. Det er på ingen måde tilfældet," skriver han i et debatindlæg i Børsen i dag.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
![Foto: Femern A/S](https://photos.watchmedier.dk/6jJkKAuFjinYUN5AEB285nyDFk9QGVmjFS0Ja1f_Xuk/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle6918863.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Ffc450aa5-356e-4d3d-8d87-83625fb6c96e_2_5_Picture_of_cut-and-cover_tunnel_works.jpg)
"Jeg er uenig i anklagerne. Finansieringsmodellen for både Øresundsforbindelsen og projekteringen af Femern Bælt-forbindelsen er i sin tid nøje blevet forklaret for EU-Kommissionen. Og netop nu er regeringen i gang med at orientere om anlægsfasen for Femern Bælt-forbindelsen. Og ja, både den danske stat og EU giver støtte til Femern, det er en grundlæggende forudsætning for projektets holdbarhed," fortsætter debatindlægget.
Ministeren fremhæver, at Scandlines udover EU-klagen har stillet et spørgsmål til Folketinget, som der snarest vil blive svaret på, eftersom Folketinget har holdt sommerferie, og svaret derfor er forsinket.
DR: Stor tysk modstand mod Femern-forbindelse