Scandlines nupper millionstøtte fra EU
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6262969.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Schleswig-Holstein_h_low.jpeg)
EU har tildelt Scandlines 48 mio. kr. for deres projekt ”Sustainable Traffic Machines – On the way to greener shipping", der skal nedbringe CO2-udslippet fra rederiets færger på blandt andet overfarten mellem Rødby og Puttgarden.
Pengene stammer fra Europa Kommissionens TEN-T, Trans-European Transport Network Executive Agency, og de skal bruges på et pilotprojekt på færgerne Prinsesse Benedikte og Schleswig-Holstein.
Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
”Det er vores mål at sejle grønnere på strækningen mellem Rødby og Puttgarden. Af samme grund har vi valgt at afsætte et trecifret millionbeløb til bæredygtige teknologier på ruten. Vi ser det som en blåstempling af vores indsats, at EU nu vælger at støtte vores arbejde med denne tildeling," siger CEO hos Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen i en pressemeddelelse.
3i skyder 1,2 mia kr i Scandlines
I pilotprojektet kombinerer rederiet traditionel dieselelektrisk drift med batteridrift, og dermed gør man det muligt at sejle dieselmotoren mere konstant og optimalt uanset belastning. Når færgen ligger i havn eller sejler langsomt, producerer dieselgeneratoren overskydende energi, der kan lagres i batteripakken. Når der er brug for mere energi, end en dieselgenerator kan levere, tappes der energi fra systemet. Hybridsystemet optimerer ifølge Scandlines effekten af skibsmotorerne og dermed reduceres udledningen af CO2, SOx og NOx. Samtidig vil rederiet installere scrubber-systemer på færgerne, som reducerer udledning af SOx fra de nuværende 1 procent til 0,1 procent, skriver Scandlines.
Systemet er monteret og taget i brug på M/F Prinsesse Benedikte, som den første af de fire færger på overfarten Rødby-Puttgarden, og M/F Schleswig-Holstein har ved et nyligt overstået værftsophold fået installeret sin scrubber.
Scandlines tvivler på Femern-forbindelse i 2021