Avis: Scandlines klager til EU over Femern-forbindelse
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4696476.ece/ALTERNATES/schema-16_9/FsDeutschland_h_high.jpeg)
Den statsstøtte på 40 mia. kr., som den danske stat yder til den ny forbindelse over Femern Bælt, har gjort Scandlines vrede. De finder den nye forbindelse stærkt konkurrenceforvridende for rederiet, skriver Berlingske Business.
Det har nu fået rederiet til at klage til EU. Klagen kan lægge pres på projektet, der allerede er forsinket, og måske få EU til at ændre reglerne for støtte til infrastrukturprojekter som forbindelsen ved Femern Bælt, vurderer en ekspert:
"Infrastrukturfonden i EU støtter projektet, så jeg kan ikke at se, at klagen kommer til at vælte hele Femern-projektet. Men den kan ændre de betingelser, som det gennemføres under. Umiddelbart vil jeg vurdere, at klageren har den bedste sag omkring de manglende tidsfrister for statsgarantierne. EU-Kommissionen er generelt modstander af ubegrænset støtte, fordi det kan løbe ud af kontrol," fortæller Michael Steinicke, juraprofessor ved Aarhus Universitet, til Berlingske Business.
Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
I november sidste år beskrev ShippingWatch, hvordan Scandlines er begyndt at tvivle på de tidsfrister, som Femern Bælt-projektet selv har opstillet. Den oprindelige åbningstid har været 2021, som Scandlines vurderede ville blive udskudt. Men forventningerne om udskydelse har altså beroliget rederiet, der nu har klaget.
Scandlines modtager to skrog fra konkursbo
Relaterede artikler
Scandlines modtager to skrog fra konkursbo
For abonnenter