Læs ugens bedste historier på ShippingWatch

Ugens store nyhed var det nye 2M-samarbejde mellem MSC og Maersk Line, mens også Maersk Oil og Maersk Drilling kom med overraskende meldinger. Nicaragua er videre med kanalen og industriens svovlalliance er født.
Foto: Torben Strøyer, Polfoto
Foto: Torben Strøyer, Polfoto

Plan B præsenteret

MSC og Maersk Line annoncerede torsdag det, der ses som plan B for det kollapsede P3-samarbejde: 2M:

Maersk og MSC laver ny kæmpeaftale efter P3's død

Analytikere: Ny aftale er Maersks bedste chance 

Maersk-chef: Derfor er MSC den bedste partner for os 

SeaIntel: Aftale stor sten i skoen for CMA CGM

Drewry: 2M er ingen katastrofe for konkurrenterne 

Afskiberne vil kigge M2 efter i sømmene

Kampen i Brasilien

I samme uge måtte Maersk Oil tage en gigantisk nedskrivning og dropper brasiliansk vækst:

Maersk Oil i kæmpe brasiliansk nedskrivning

Smedegaard: Opgiver at få oliesucces i Brasilien

Maersk Drilling ramt af afmatning 

Panama kanalens mareridt

Konkurrenten til Panama kanalen, den stort anlagte kanal i Nicaragua er nu godkendt:

Planen for Nicaragua Kanalen præsenteres i dag 

Plan for Nicaragua Kanalen godkendt

Foto: Esteban Felix
Foto: Esteban Felix

Foto: Esteban Felix

Miljøet på banen

Trident Alliance er nu officielt etableret med mange skandinaviske medlemmer. Samtidig fik både Scandline og DFDS gode nyheder fra EU:

Miljøalliance med verdensledende rederier født  

DFDS får 47,2 mio. kr til scrubbere fra EU  

Scandlines får grønne millioner fra EU

 

Læs også:

Niras vil score milliarder fra havvindmølleskrot 

Her er forskellen på verdens tre gas-giganter 

Norske shippingvirksomheder vokser på børsen 

Skuld vil omsætte for 1 mia USD i 2020  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu