Plan for Nicaragua Kanalen godkendt

En komite i Nicaragua af regeringsfolk, forretningsfolk og akademikere godkendte mandag ruten for Nicaragua Kanalen. Arbejdet forventes at begynde i december.
Kinesiske Wang Jing, da han fik aftalen om Nicaragua Kanalen i hus sidste år. | Foto: Ng Han Guan
Kinesiske Wang Jing, da han fik aftalen om Nicaragua Kanalen i hus sidste år. | Foto: Ng Han Guan

Den endelige rute for den 40 mia. USD store kanal i Nicaragua er blevet godkendt. Som ShippingWatch kunne fortælle mandag, blev planen i går præsenteret af præsident Daniel Ortega og den kinesiske udviklingsdirektør på projektet. Efterfølgende blev planen godkendt af en komite bestående af regeringsfolk, forretningsfolk og akademikere, skriver Reuters.

Den 278 km lange kanal kommer til at løbe fra mundingen af Brito-floden ved Stillehavet til Punto Gorda-floden på den caribiske side, som det blev foreslået af det kinesiske selskab HK Nicaragua Canal Development Investment.

Godt 4.000 mennesker fra konsulentvirksomheder har det seneste år arbejdet på et omfattende feasibilty study - dvs. et bæredygtighedsstudie, som skal kortlægge bæredygtigheden både økonomisk og miljømæssigt ved at grave en kanal og dermed skabe en konkurrent til den eksisterende Panamakanal. Efter planen skulle studiet have været præsenteret i juli, men det er blevet udskudt til oktober, fortalte Morten Nygart, CEO for Global 2020, til ShippingWatch mandag.

Planen for Nicaragua Kanalen præsenteres i dag 

Han har i mange år arbejdet med at få europæiske selskaber koblet til projekter i udviklingslande, og han har en tæt forbindelse til Daniel Ortegas højre hånd og sekretær Paul Oquist og derfor stort kendskab til projektet.

Derfor er forventningen at kunne begynde arbejdet på kanalen i december, sagde et medlem af komiteen Telemaco Talavera ifølge Reuters.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Kanalen kommer til at gå gennem Lake Nicaragua, som en den største sø i Centralamerika på størrelse med Sjælland, hvilket har skabt bekymring blandt nogle, da søen er en ressource for drikkevand for landet. Og søen vil da også blive påvirket af den større sejlads med helt op til 18.000 teu containerskibe, som i dag ikke kan gå gennem Panama Kanalen, men der er ingen grund til at frygte, at saltvand vil slippe ud i ferskvandet, understregede Morten Nygart over for ShippingWatch mandag.

Klar til brug i 2020

I feasibility studiet deltager flere globale konsulenthuse: amerikanske McKinsey vurderer økonomien i projektet, mens det australske mineselskab MEC Mining er i gang med at opgøre omfanget af gravearbejdet gennem landets jungle. Britiske ERM tager sig af de miljømæssige konsekvenser, amerikanske Kirkland Ellis tager sig af de juridiske, og de rådgivende ingeniører SBE fra Belgien kommer med et bud på dimensionerne af de enorme sluser, der skal til.

Ifølge planen skal kanalen stå færdig i 2019 og begynde operation i 2020, sagde Telemaco Talavera ifølge Reuters mandag på pressemødet.

I 2014-priser anslås det, at kanalen kommer til at koste 40 mia. USD at bygge.

DHI arbejder på at få en luns af Nicaragua Kanalen

Maersk Line bakker op om Nicaragua Kanalen 

Kanal-projekt trækker virksomheder til Nicaragua 

Drømmen om Nicaragua Kanalen begynder at briste 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også