Eurotunnel appellerer "absurd og uretfærdig dom"

I en pressemeddelelse kalder Eurotunnel de britiske myndigheder beslutning om at forbyde tunneloperatørens færgedrift i den Engelske Kanal  for "absurd" og "uretfærdig".
AF RITZAU FINANS

Mens DFDS glæder sig over dommen fra de britiske konkurrencemyndigheder fredag, er der harme hos franske Eurotunnel, som afgørelsen går ud over.

De britiske konkurrencemyndigheder, CMA, har fredag morgen stadfæstet sin afgørelse, der forbyder Eurotunnel at drive færgeselskabet Myferrylink mellem Dover og Calais, da selskabet i forvejen driver togtunnellen under Kanalen og risikerer at presse en konkurrent helt ud.

Den beslutning bliver kaldt for en "god nyhed" af DFDS, der har tabt store millionbeløb i Kanalen de seneste år, mens Eurotunnel er lodret uenig.

I en pressemeddelelse kalder Eurotunnel beslutningen for "absurd" og "uretfærdig", og har tænkt sig at appellere. Franskmændene anfører blandt andet, at markedsvæksten har været større, end de britiske myndigheder havde forudset, og at DFDS og P&O med samlet 53 pct. af fragtmarkedet står stærkt.

DFDS: Kanal-dom åbner for nye muligheder 

"CMA's beslutning er en benægtelse af virkeligheden. Den straffer forbrugerne og koster 600 mennesker deres arbejdsplads uden nogen reel berettigelse," udtaler Jacques Gounon, chef for Groupe Eurotunnel.

CMA har kaldt konkurrenceniveauet for uholdbart, fordi det har påført store tab til to af færgeoperatørerne og stor sandsynlighed for, at én vil trække sig og dermed efterlade Eurotunnel og Myferrylink med en for stor samlet markedsandel.

Eurotunnel har af CMA fået seks måneder til at stoppe færgedriften på ruten. Appellen vil dog formentlig forsinke processen, og den endelige ordre fra myndighederne skal også igennem forskellige bureaukratiske skridt, før den træder i kraft.

DFDS skønner, at forbuddet først får endelig effekt for Eurotunnel i løbet af første kvartal af 2015.

Tvisten opstod oprindeligt, da Eurotunnel i 2012 købte sig ind på ruten ved at overtage tre færger fra konkursramte Seafrance. Ifølge de britiske myndigheder sidder det franske selskab dermed på mere end 50 pct. af markedet, når man medregner tunnellen. Myndighederne lægger op til, at Eurotunnel gerne må sælge Myferrylink til en uafhængig køber, da det ville sprede konkurrencen ud til fordel for kunderne.

Eurotunnel sænker priser i kanalen med 50 pct 

Eurotunnel: Derfor tabte vi stort i Kanalen  

DFDS vinder slaget mod Eurotunnel 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også