Medie: Flere lande på vej mod ratificering af ballastvand
![Wärtsilä er en af producenterne, der har satset på ballastvandsystemer. | Foto: Wärtsilä](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6339060.ece/ALTERNATES/schema-16_9/W%25C3%25A4rtsil%25C3%25A4.jpg)
Endnu to lande har meldt sig på banen i forbindelse med den omdiskuterede og ikke mindst længe ventede konvention for ballastvand. Ifølge Sustainable Shipping har både Italien og Argentina på et møde i IMO givet udtryk for, at de er gået i gang med processen mod en ratificering af konventionen.
Udmeldingen kommer i halen på Tyrkiet og Japan, der begge har kontaktet IMO's generalsekretær Koji Sekimizu og inden længe vil ratificere konventionen, fortalte han for nylig i en tale.
"Regeringerne i begge lande har nu vedtaget lovgivningen, der skal godkende ratifikationen af ballastvand-konventionen," sagde han.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
Ratifikationen fra de to lande vil bringe den totale tonnage i procent fra medlemsstater op på 32,5 pct. og dermed noget nærmere de 35 pct., der skal til før konventionen kan træde i kraft. Kilder fortæller til Sustainable Shipping, at Argentina og Italiens ratificering af konventionen vil betyde, at der blot mangler 0,8 pct., før den kan træde i kraft.
Ballastvand tættere på slutspurt
Italien mangler fortsat at opnå en aftale mellem landets ministre, og derfor kan en repræsentant for landet ikke give 100 pct. vished for, at støvlelandet vil ratificere konventionen, men han håber dog, at man vil få det plads inden udgangen af i år, skriver Sustainable Shipping.
Den lange proces frem mod en ikrafttrædelse af konventionen har spillet ind for leverandører på systemet, fordi mange redere har tøvet med at investere i rensningssystemerne. Flere leverandører har nemlig satset på et gennembrud i salget af systemerne på et marked, der reelt er mange hundrede millioner USD stort, men som endnu ikke er under fuld udblæsning.
Det gælder f.eks. danske Desmi Ocean Guard, der i 2013 fordoblede sit underskud i forhold til 2012, da der ikke var kommet den forventede interesse for leverandørens ballastvandprojekt.
Svensk rederi køber ind af ballastvandsystemer
Relaterede artikler
Organisationer: IMO syltede ballastvand ved møde
For abonnenter