”Den blå bachelor kan fastholde os i verdenseliten”

Gode shippinguddannelser er en forudsætning for at fastholde den danske dominans i industrien, lyder det fra både rederiforeningen og Danske Maritime.
AF TOMAS KRISTENSEN OG KATRINE GRØNVALD RAUN

Formanden for Danmarks Rederiforening Carsten Mortensen byder CBS' nye shippingbachelor International Shipping & Trade velkommen. Ifølge formanden er uddannelse nemlig en hjørnesten for at fastholde den danske position i shipping og ikke mindst sikre vækst:

"Uddannelse er en forudsætning for at skabe vækst. Konkurrencen inden for shipping er benhård, og derfor er det utroligt positivt, at CBS nu kan tilbyde en internationalt orienteret og konkurrencedygtig uddannelse," siger han i en kommentar til ShippingWatch.

I arbejdet med regeringens vækstplan for klyngen blev det flere gange understreget, at de maritime uddannelser skal styrkes for at kunne bevare adgangen til kvalificeret og ikke mindst kvalitetsarbejdskraft, som altid har kendetegnet den danske klynge. CBS' nye bachelor falder derfor fuldstændig i tråd med anbefalingerne, påpeger Carsten Mortensen:

"Uddannelsen er et helt konkret resultat af vækstteamets anbefalinger, og jeg er glad for den lydhørhed, der har været for branchens ønsker om en shippinguddannelse af høj karat," siger han.

Også direktør for Danske Maritime Jenny Braat er glad for den nye uddannelse og roser samamrbejdet med de internationale universiteter:

"Der er ingen tvivl om, at det er positivt og er med til at give et løft og sikre, at vi får de unge mennesker, der er bedst kvalificerede og dermed sikrer udviklingen. Der er mangel på arbejdskraft inden for flere områder og i betragtning af, at vi ikke uddanner flere herhjemme, end vi gør, er det her med til at løfte området," siger hun.

Flere initiativer på vej

Ikke kun CBS har de sidste par år arbejdet på en ny uddannelse. Flere institutioner har præsenteret nye uddannelser, der skal sikre den fremtidige arbejdskraft. Det drejer sig om bl.a. om Syddansk Universitet, der til efteråret starter en ny kandidatuddannelse for maskinmestre, styrmænd og andre med en maritim bacehelor. Uddannelsen skal styrke deres mulighed for at finde job, når de skifter havet ud med landjorden.

Også i Nordjylland vil der til efteråret åbne en projektlederuddannelse, mens en ny efteruddannelse for eksisterende og fremtidige skibsinspektører er i støbeskeen. Samtidig har DTU skærpet deres maritime fokus med et nyt maritime center.

I forbindelse med vækstplanen i marts måned 2013 sagde daværende erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen til ShippingWatch om uddannelse:

"Adgangen til højtkvalificeret arbejdskraft med de rette kompetencer er fundamentet for hele Det Blå Danmark. Vi skal styrke det maritime uddannelsesområde og sikre, at stærke maritime kompetencer også i fremtiden er fundamentet for udviklingen i Det Blå Danmark. Det gælder bl.a. på offshoreområdet, og regeringen har nedsat en arbejdsgruppe under Ministeriet for Forskning Innovation og Videregående Uddannelser med deltagelse af erhvervet, uddannelsesinstitutioner og myndigheder. Arbejdsgruppen er i gang med at afdække offshorebranchens kompetencebehov og kommer med sine anbefalinger og konkrete forslag inden udgangen af 1. halvår 2013. Regeringen har også taget initiativ til etablering af en ny maritim shippinguddannelse samt til at skabe en bedre overgang til kandidat og MBA-uddannelser."

Maskinmestrene: Målet er stadig 2000 studiepladser 

I maj annoncerede Forsknings- og Uddannelsesministeriet så, at man vil hæve antallet af studiepladser på de maritime videregående uddannelser, så det svarer til behovet. Noget erhvervet har efterspurgt gennem flere år. Antallet af studiepladser på de tre maritime professionsbachelor-uddannelser (skibsfører, skibsofficer og maskinmester) hæves fra 910 pladser i 2013 til 1.000 pladser i 2014.

Glem ikke de faglærte

Det er mange initiativer de kommende år, men Jenny Braat frygter ikke, at der kommer for mange tilbud, særligt fordi erhvervet er i vækst, mens det også er begrænset, hvor mange studerende, der kommer igennem de forskellige uddannelser hvert år. Hun henviser til, at der dog er en gruppe, man ikke må glemme, nemlig de faglærte:

"Inden for de tekniske områder mangler vi ingeniører på det maritime område, og selvom vi har set en tredobling i adgangen til de maritime linjer, så har vi stadig brug for flere folk. Så længe vi har en positiv udvikling, er det væsentligt," siger hun og fortsætter:

"Når vi taler om kvalificerede medarbejdere, er det væsentligt med alle ledene. Vi mangler faglærte medarbejdere og et tiltrængt øget fokus på det område, så vi også kan tiltrække flere smede og elektrikere eksempelvis. Det er vigtigt, at man har hele kæden af dygtige medarbejdere med."

Dansk shipping har altid været kendetegnet ved det gode købmandsskab, siger Carsten Mortensen, og vil også være det fremover:

"Men hvis dansk shipping også i fremtiden skal høre til verdenseliten – og det skal vi – kræver det konstant udvikling af kompetencer og viden. Og det vil uddannelser som den blå bachelor give."

 

Regeringen øger antal af maritime studiepladser 

Nordjylland lancerer maritim projektlederuddannelse 

DTU har udnævnt ung leder for nyt maritimt center

CBS og Singapore lancerer fælles shipping-bachelor 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også