Nordea: Eurotunnel vil erkende nederlag på Kanalen

Eurotunnel og MyFerryLink vil erkende, at slaget på Den Engelske Kanal er tabt, vurderer Nordea, der mener, at det i sig selv kan løfte indtjeningen i DFDS med hele 16 procent.

Efter at slaget om Den Engelske Kanal har bølget frem og tilbage de seneste par år, tyder det på, at Eurotunnel snart erkender, at kampen er tabt.

Det mener i alt fald analytikerne hos Nordea, der i en vurdering af regnskabet fra den store danske ro-ro operatør fra i fredags hælder til et "non" fra tunnelselskabet, når det gælder muligheden for at appellere afgørelsen fra CMA.

CMA, den britiske konkurrencemyndighed (Competition and Markets Authority) bekræftede tirsdag foreløbigt den oprindelige beslutning om at forbyde Eurotunnel at drive færgefart fra Dover.

I marts fik DFDS det første hint om, hvad vej kampen på kanalen bevæger sig, da de britiske myndigheder (Competition Commission) afgjorde, at sagen lå inden for deres område. Allerede i sommeren 2013 pegede de på, at Eurotunnels færgedrift var konkurrenceforvridende, fordi selskabet i forvejen driver tunnelen under Kanalen.

Indtjeningsløft på 16 procent

Det er Eurotunnels datterselskab, MyFerryLink, der er sagens kerne. De britiske myndigheder mener, at Eurotunnel og MyFerryLink tilsammen bliver dominerende på Kanalen. Eurtotunnel oplyste i sidste uge to ShippingWatch, at selskabet er skuffet over den seneste beslutning, og mener CMA ikke har taget højde for, hvor meget markedet har rykket sig, siden sagen startede. Eurotunnel vil se den endelige afgørelse, som kommer i juni, inden selskabet afgør om, det vil acceptere beslutningen eller forsøge at få den omstøt.

Men Nordea Markets tror, at Eurotunnel reelt har truffet sit valg.

Det helt store spørgsmål er dog fortsat, om Eurotunnel vil appellere konkurrencemyndighedernes afgørelse om, at Eurotunnels færgerute på Den Engelske Kanal er konkurrenceforvridende. Denne afgørelse er nu gået imod Eurotunnel to gange, og derfor ser vi en god sandsynlighed for, at Eurotunnel opgiver. Sker det, står DFDS til markant bedre indtjening på den nuværende underskudsgivende rute på Den Engelske Kanal. Vores analytiker vil umiddelbart kunne løfte sine estimater for 2015 med DKK 134 mio. Det svarer til et løft i driftsoverskuddet på 16 procent," skriver rederiet i en kommentar og kalder DFDS for "en af de mest interessante cykliske aktier, som vil drage fordel af et opsving i Europa."

Smedegaard: Kanalen tegner tidligst bedre fra 2015

DFDS får underskud på 110 mio kr før skat i første kvartal

Eurotunnel: Vi vil se den endelige afgørelse

Forbud mod MyFerryLink på Kanalen er bekræftet  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også