Forbud mod MyFerryLink på Kanalen er bekræftet

Den britiske konkurrence-myndighed har foreløbigt bekræftet, at franske Eurotunnel ikke må drive færgefart på Den Engelske Kanal. "Nu afventer vi den endelige afgørelse i juni," siger CEO til ShippingWatch.

Det tegner til en sejr for DFDS i den omkostningsfyldte kamp, der de seneste år har udspillet sig på Den Engelske Kanal mellem rederiet og franske Eurotunnel og dennes ret til at drive færgeoverfart på Kanalen.

Ifølge DFDS har den britiske konkurrencemyndighed (Competition and Markets Authority, CMA) tirsdag foreløbigt bekræftet den oprindelige beslutning om at forbyde Eurotunnel at drive færgefart fra Dover, skriver DFDS i en fondsbørsmeddelelse.

Og nu væbner DFDS sig med tålmodighed, siger CEO Niels Smedegaard til ShippingWatch. Han tør ikke spekulere i, hvorvidt det her er en stensikker sejr for rederiet:

"Vi vil ikke spekulere i den proces, der kører nu, men har fuld tillid til myndighederne. Vi er så tæt på nu, og det har været en lang proces, så nu afventer vi den endelige kendelse i midten af juni. Men det går i den rigtige retning, og vi er selvfølgelig tilfredse med den kendelse, der er kommet i dag," siger han.

Læs hele afgørelsen her

Myndigheden baserer beslutningen på en undersøgelse af, hvorvidt markedsforholdene var ændret tilstrækkeligt til, at CMA skulle ændre den oprindelige beslutning, fremgår det. Der vil nu gå en periode, hvor CMA skal vurdere høringssvar til den foreløbige beslutning, før man kan melde den endelige afgørelse ud i næste måned.

Hint om myndigheders afgørelse i marts

I marts fik DFDS det første hint om, hvad vej kampen på kanalen bevæger sig, da de britiske myndigheder (Competition Commission) afgjorde, at sagen lå inden for deres område. Allerede i sommeren 2013 pegede de på, at Eurotunnels færgedrift var konkurrenceforvridende, fordi selskabet i forvejen driver tunnelen under Kanalen.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

CEO for DFDS Niels Smedegaard kaldte afgørelsen i marts for en kæmpe sejr og sagde til ShippingWatch:

"Vi har været overbevist om, at det her ville ske hele vejen igennem, fordi konkurrencemyndighederne har været så klokkeklare i deres første kendelse. Så vi ville være blevet meget overraskede, hvis de skulle ændre holdning, det har de ikke gjort, uanset hvor meget Eurotunnel er ude i medierne og forsøger at retfærdiggøre deres position med det ene eller andet spin. Det ændrer ikke ved det grundlæggende - at de har gjort det her for at forsøge at tvinge DFDS ud."

Det har da også været en dyr fornøjelse at stifte bekendtskab med Eurotunnel, og det harkostet DFDS op mod 10 mio. kr. om måneden, siden de tre færger fra MyFerryLink blev indsat på Kanalen.
 

Niels Smedegaard: Kæmpe sejr for DFDS

DFDS får britisk støtte i kanalstrid

Eurotunnel sænker priser i kanalen med 50 pct

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også