Smedegaard: Kanalen tegner tidligst bedre fra 2015

Heftig og ifølge DFDS også konkurrence-forvridende konkurrence på færgefarten på Den Engelske Kanal vil også i 2014 koste rederiet dyrt.
AF RITZAU FINANS

Striden på Den Engelske vil også koste dyrt i 2014, men fra næste år tegner det dog lysere, hvis de britiske konkurrencemyndigheders foreløbige beslutning om at forbyde konkurrenten Eurotunnel at drive færger mellem Dover og Calais, ender med at stå ved magt. Den endelige afgørelse ventes i juni.

"Hvis vi vinder, får det ingen reel betydning for 2014 i og med, at der er en periode til nedlukning og andet. Så for Kanalens vedkommende, så regner vi året 2014 for tabt ("gone"). Vi skal ind i 2015, før det har en positiv effekt," siger administrerende direktør i DFDS Niels Smedegaard til Ritzau Finans.

DFDS havde i 2013 et driftsunderskud på 100 mio. kr. på Den Engelske Kanal, og 2014 er startet som i 2013 med et driftsunderskud på 61 mio. kr. - 2 mio. kr. værre end i samme periode sidste år.

Færgelinjerne har givet underskud siden Eurotunnel i 2012 overtog tre færger fra konkursramte Seafrance, og indsatte dem 20. august på Den Engelske Kanal via datterselskabet MyFerryLink. Det vakte bekymring hos DFDS, der frygtede, at Eurotunnel, der også driver en togservice gennem tunnelen mellem Storbritannien og Frankrig, ville få en alt for dominerende markedsposition, idet selskabet allerede sad på 40 pct. af markedet.

DFDS får underskud på 110 mio kr før skat i første kvartal 

De britiske konkurrencemyndigheder, Competition Commission, gav i juni 2013 DFDS medhold i en foreløbig afgørelse. Den fastslog, at Eurotunnels overtagelse af tre færger fra konkursramte Seafrance, som blev indsat på Den Engelske Kanal, var konkurrenceforvridende, fordi selskabet i forvejen driver tunnelen under kanalen.

Mere vanskeligt at appellere

Senere skabte Eurotunnel tvivl om, hvorvidt CC havde bemyndigelse til at afgøre sagen, hvilket CC efterfølgende har fundet frem til, at den har. Seneste melding fra CC er, at den oprindelige beslutning fra juni 2013 om at forbyde konkurrencen står ved magt. Den endelige afgørelse følger i juni, hvorefter Eurotunnel, hvis den foreløbige kendelse stadfæstes, vil have seks måneder til at lukke ned. Muligheden for appel er dog stadig tilstede.

"Den kan appelleres, men det bliver vanskeligere og vanskeligere, fordi spørgsmålene hele tiden snævres ind og belyses igen. Så der skal nye argumenter på bordet for, hvorfor det ikke er behandlet juridisk korrekt. Men nu er der snart gået to år, og trods appellerne er man kommet til nøjagtigt samme konklusion, så vi regner med, at det også er det, der kommer til at stå ved magt. Så er det mere et spørgsmål om, hvornår man også kommer til den erkendelse hos de andre," siger Niels Smedegaard.

Herefter vil udsigterne være markant lysere for DFDS' drift på Den Engelske Kanal.

"Vores mål er selvfølgelig at få overskud på den her aktivitet. Hvor hurtigt, det kommer, vil vi ikke spå om, men det vil få en betydelig positiv indflydelse. Så absolut," siger Niels Smedegaard.

Niels Smedegaard tror på to opkøb mere i år  

Eurotunnel: Vi vil se den endelige afgørelse

Forbud mod MyFerryLink på Kanalen er bekræftet  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også