En ny CSR-strategi er sat i gang hos A.P. Møller-Mærsk, der med strategien vil gavne både en række samfund under fjerntliggende himmelstrøg og selskabets bundlinje på sigt. Det skriver Berlingske Business.
Planerne involverer vidt forskellige projekter, fra lapning af afrikanske vejhuller til at pakke avocadoer. For hvis producenterne af avocadoer kan blive mere effektive og infrastrukturen i lande som Kenya forbedres, vil der blive transporteret flere avocadoer, hvilket vil gavne A.P. Møller-Mærsks forretning.
Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
Derfor mener virksomheden, at det kan betale sig at bedrive omfattende CSR, corporate social responsibility, i fjerntliggende udviklingslande, som en del af forretningsmodellen.
Carbon War Room tror på CSR som business model
Maersk sætter derfor særligt fokus på udvikling af handelsmuligheder, uddannelse og energieffektivitet i selskabets nye CSR-strategi, der blev fremlagt torsdag.
"Vi ved, at handel skaber økonomisk udvikling, og derfor ser vi på, hvad vi kan gøre for at fremme handel i udviklingslande. Det handler om, at der er nogle udfordringer i det samfund, som virksomhederne er en del af. Arbejdet med de samfundsmæssige udfordringer skal understøtte forretningen," udtaler Annette Strube, chef for bæredygtighed i A.P. Møller-Mærsk, til Berlingske Business.
Maersk: CSR må ikke drukne i bureaukrati
Maersk: Her går vores grænse for ansvar for ophugning