Maersk vil løfte bundlinje med social ansvarlighed

A.P. Møller-Mærsk igangsætter en ny CSR-strategi, der skal gavne både en række samfund under fjerntliggende himmelstrøg og selskabets bundlinje på sigt.
Foto: Maersk
Foto: Maersk
AF RITZAU FINANS

En ny CSR-strategi er sat i gang hos A.P. Møller-Mærsk, der med strategien vil gavne både en række samfund under fjerntliggende himmelstrøg og selskabets bundlinje på sigt. Det skriver Berlingske Business.

Planerne involverer vidt forskellige projekter, fra lapning af afrikanske vejhuller til at pakke avocadoer. For hvis producenterne af avocadoer kan blive mere effektive og infrastrukturen i lande som Kenya forbedres, vil der blive transporteret flere avocadoer, hvilket vil gavne A.P. Møller-Mærsks forretning.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Derfor mener virksomheden, at det kan betale sig at bedrive omfattende CSR, corporate social responsibility, i fjerntliggende udviklingslande, som en del af forretningsmodellen.

Carbon War Room tror på CSR som business model 

Maersk sætter derfor særligt fokus på udvikling af handelsmuligheder, uddannelse og energieffektivitet i selskabets nye CSR-strategi, der blev fremlagt torsdag.

"Vi ved, at handel skaber økonomisk udvikling, og derfor ser vi på, hvad vi kan gøre for at fremme handel i udviklingslande. Det handler om, at der er nogle udfordringer i det samfund, som virksomhederne er en del af. Arbejdet med de samfundsmæssige udfordringer skal understøtte forretningen," udtaler Annette Strube, chef for bæredygtighed i A.P. Møller-Mærsk, til Berlingske Business.

Maersk: CSR må ikke drukne i bureaukrati 

Maersk: Her går vores grænse for ansvar for ophugning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også