En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
17.10.2013kl. 09.52

Maersk: CSR må ikke drukne i bureaukrati

A.P. Møller-Mærsk advarer mod unødvendigt bureaukrati, hvis der indføres nye rapporteringskrav om CSR i nyt EU-regnskabsdirektiv. I stedet fremhæves den lempeligere danske model.
Foto: Maersk
af JØRGEN RUDBECK

A.P. Møller-Mærsk kæmper for indførelsen af den danske CSR-model i et nyt EU-direktiv. Sker det ikke, risikerer EU-krav om gennemsigtighed på CSR-området at drukne virksomhedernes incitament til at tage socialt ansvar i unødige indrapporteringer og bureaukrati.

CSR-fremskridtene kan ifølge Anette Stube, der er chef for bæredygtighed i A.P. Møller, ende med at være meningsløse.

”Det er klart, at vi skal have programmer i forhold til antikorruption og minimumsstandarder for vores medarbejdere, sikkerhed og meget andet. Men hvis der puttes en masse yderligere krav oven på virksomhederne, der ikke er relevante, så dræber man deres mulighed for at bruge deres kræfter på at være med til at løse samfundsmæssige problemer,” siger Anette Stube til Berlingske Business på en konference arrangeret af en anden stor dansk CSR-spiller, Novo Nordisk.

Den danske model for CSR-indrapportering er under pres i EU, hvor man for øjeblikket forsøger at indarbejde et fælles-europæisk regelsæt i et nyt regnskabsdirektiv. Et af problemerne er set med danske øjne, at alle de mange forskellige NGO’ere, der søger indflydelse på indrapporteringskravene, ønsker, at netop deres sag kommer i fokus.

Maersk: Her går vores grænse for ansvar for ophugning

NGO: Ansvar for ophugning skal følge det enkelte skib

Nyt masterkursus i CSR skal forhindre korruption 

Relaterede artikler:

  • Foto: IMO

    Maersk: Her går vores grænse for ansvar for ophugning

    For abonnenter

  • Foto: IMO

    NGO: Ansvar for ophugning skal følge det enkelte skib

    For abonnenter

  • Foto: Tao Lytzen -CBS/PR

    Nyt masterkursus i CSR skal forhindre korruption

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Photo: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Photo: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02120
Tank

Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys

John Fredriksen har opkøbt næsten en fjerdedel af aktierne i Euronav. Han er dermed tæt på eje ligeså meget som Saverys-familien, der blokerede for en fusion med Frontline. Analytiker undrer sig. Opdateret.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge