Hongkong tager kampen op med Shanghai

Som modtræk til etableringen af frihandelszonen i Shanghai vil Hongkong styrke sin position som en af regionens store shippingmetropoler.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Der er kamp om shipping-opmærksomheden i det asiatiske og ikke mindst kinesiske område for tiden.

Sidste år blev der i Shanghai etableret en frihandelszone, der blandt andet har åbnet for skibe under udenlandsk flag, så disse kan sejle kystsejlads i Kina. Og i frihandelszonen vil der som et forsøg være et markedsbaseret renteniveau, lempede restriktioner for udenlandske investeringer, og også kontrollen inden for 18 sektorer er lempet. Sektorerne går lige fra finans til shipping og kulturelle aktiviteter.

Som modtræk til det store arbejde og det øgede fokus på Shanghai markerer Hongkong sig nu på shippingfronten.

C Y Leung, der officielt har titel af at være Chief Executive and President of the Executive Council of the Hong Kong Special Administrative Region, sagde i en tale onsdag, at Hongkong i den nærmeste fremtid vil forsøge at sikre positionen som internationalt og regionalt logistikcenter, skriver SinoShip.

Sikringen skal blandt andet ske gennem udvidelser og udvikling af havneområder, og i en netop afsluttet rapport bliver det ifølge CEO C Y Leung slået fast, at Hongkong står godt rustet i forhold til at sikre sig og udvikle de maritime forretninger.

Rapporten foreslår også, at man som led i udviklingen af Hongkong opretter et officielt maritimt organ, og dermed vil man komme tættere på at have en særlig shippingstyrelse eller -ministerium i Kina.

"I det kommende år vil regeringen oprette specifikke funktioner, lave en struktur, finde finansieringen til det foreslåede nye organ og konsultere industrien. Vi vil derefter gå videre med de nødvendige lovgivningsmæssige procedurer så hurtigt som muligt, " lød det fra C Y Leung, der gennem mange år har været fortaler for, at Hongkong skal genvinde fordums styrke som Asiens helt store shippingmetropol. En position, der over de seneste år er gledet området af hænde, og store dele af shippingindustrien kigger i dag i stedet i retning af Singapore, når der skal etableres forretninger i Asien.

Frihandelszone åbner for skibe under fremmed flag 

Shanghai har fået sit frihandelsområde

Indiske containerhavne mister omsætning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også