Frihandelszone åbner for skibe under fremmed flag
Det er nu tilladt for udenlandsk-flagede skibe at engagere sig i kystsejlads i Kina, skriver Lloyd's List. Siden 2005 har det ellers kun været tilladt for skibe under kinesisk flag at beskæftige sig med denne type sejlads, men de nye regler for frihandelszonen i Shanghai betyder, at kinesiske rederier nu kan tranportere international last mellem Shanghai og kinesiske havne med egne skibe, der hører under et andet lands flag. Det kræver dog en registrering af skibene hos transportministeriet.
Shanghai har fået sit frihandelsområde
Trækket skal booste omladningsvoluminerne i Shanghai og hos de indenlandske rederier. Den hidtidige politik har nemlig været med til at sende omladning til andre asiatiske frihavne som eksempelvis Busan.
"I fremtiden vil en betydelig del af omladningsvoluminerne i Busan vende tilbage til Shanghai, som måske også vil være i stand til at tiltrække omladning fra andre havne i Kina og fra udlandet," udtaler UBS ifølge Lloyd's List.
Cosco åbner globalt center i Shanghai
Rederiforeningen: Frihandelsaftale med Singapore gavner skibsfarten