Maersk Line varsler også rateløft til januar

Flere rederier, også A.P. Møller - Mærsks containerrederi Maersk Line, vil hæve prisen på containerfragt fra Asien til Europa den 6. januar. SCFI indekset uændret denne uge.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Maersk Line følger nu efter en række andre rederier, der forsøger at hæve raterne i januar. Her smækker det lyseblå rederi 250 dollar per tyvefodscontainer (teu) oven i fragtraten på alle afgangen fra Fjernøsten til Middelhavet og Nordeuropa. Det fortalte rederiet i sit ugentlige nyhedsbrev juleaften og begrundede prisløftet med stærk efterspørgsel og "højtryk på vores netværk" i højsæsonen i januar op til det kinesiske nytår.

Dermed følger Maersk Line i fodsporene på rederier som Hapag-Lloyd, som hæver prisen med 500 dollar per teu fra samme dato, og CMA CGM, som løfter raterne med 300 dollar per teu.

Asien-Europa rater tager lille skridt tilbage


Generelt har branchen igennem de senere år kæmpet en konstant kamp for at holde raterne oppe via prisstigninger tæt på hver måned. Især på den travle
Asien-Europa-rute, hvor de største skibe sejler, har tendensen har været til konstant faldende rater, som en gang i mellem løftes markant af de fælles
prisstigninger - for så at falde tilbage igen.

Succes 1. juli og 1. august i år blev afløst af et fejlslagent rateløft i september, mens de seneste fælles indsatser 1. november og i midten af december gav
pote - dog hver gang fulgt af relativt hurtige tilbagefald. Den udbredte praksis med offentligt udmeldte prisstigninger, der ofte er næsten ens i størrelse og dækningsområde, har til gengæld også fået EU-Kommissionen op af stolen. I november indledte den en formel undersøgelse af prismeddelelserne som "muligt konkurrenceforvridende aktiviteter".

Kommissionen frygter, at den praksis giver containerrederierne mulighed for at signalere fremtidige prisintentioner til hinanden og derigennem være til skade
for konkurrencen og kunderne på ruter til og fra Europa. Mærsk har dog meldt ud, at rederiet ikke har grund til at tro, at rederiet har handlet i strid med konkurrencelovgivningen. Og Hapag-Lloyd og CMA CGM indikerer tilsyneladende samme tro på egen uskyld med de seneste udmeldte ratestigninger.

Det samlede SCFI-indeks, der dækker over spotrater fra Shanghai til resten af verden, faldt marginalt fredag med 0,1 pct. til 1113,73 fra efter et fald på 0,2 pct. sidste uge. Ugen før var der tale om en stigning på hele 15 pct. efter en succesfuld gennemførelse af ratestigninger på ruten fra Asien til Europa fra blandt andre A.P. Møller - Mærsks Maersk Line.

Drewry: To containerrederier skiller sig ud fra de andre

Containerrederier lægger an til nye rateløft i januar

Asien-Europa-rater stiger med godt 60 pct 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også