Containerrederier lægger an til nye rateløft i januar

containerrederierne står klar til at hæve priserne på Asien-Europa-ruterne igen med få ugers varsel.
AF RITZAU FINANS

Knap har decembers rateløft slået igennem, før containerrederierne står klar til at hæve priserne på Asien-Europa-ruterne igen med få ugers varsel.

Efter de relativt vellykkede prisstigninger på containerfragt sidste uge, hvor spotraten på at få en tyvefodscontainer (teu) fra Shanghai til Nordeuropa steg 599 dollar, eller 61 pct., til 1586 dollar, er nogle af rederierne allerede ude igen med håb om nye rateløft.

Allerede 6. januar vil tyske Hapag-Lloyd indføre en prisstigning på 500 dollar per teu på alle ruter fra Fjernøsten (undtagen Japan) til Nordeuropa og Middelhavet. Samme dato vil CMA CGM løfte raterne med 300 dollar per teu.

Stort set alle de større containerrederier havde varslet rateløft på 750 til 800 dollar per teu med effekt 15. december, og generelt har branchen igennem de senere år kæmpet en konstant kamp for at holde raterne oppe via prisstigninger tæt på hver måned.

Især på den travle Asien-Europa-rute, hvor de største skibe sejler, har tendensen har været til konstant faldende rater, som en gang i mellem løftes markant af de fælles prisstigninger - for så at falde tilbage igen.

Rederierne har - ofte med Hapag-Lloyd som først ude - annonceret ratestigninger næsten hver måned siden sommeren. Succes 1. juli og 1. august blev afløst af et fejlslagent rateløft i september, mens de seneste fælles indsatser 1. november og sidste uge gav pote - dog hver gang fulgt af relativt hurtige tilbagefald.

Den udbredte praksis med offentligt udmeldte prisstigninger, der ofte er næsten ens i størrelse og dækningsområde, har til gengæld også fået EU-Kommissionen op af stolen. I november indledte den en formel undersøgelse af prismeddelelserne som "muligt konkurrenceforvridende aktiviteter".

Kommissionen frygter, at den praksis giver containerrederierne mulighed for at signalere fremtidige prisintentioner til hinanden og derigennem være til skade for konkurrencen og kunderne på ruter til og fra Europa.

Mærsk har dog meldt ud, at rederiet ikke har grund til at tro, at rederiet har handlet i strid med konkurrencelovgivningen. Og Hapag-Lloyd og CMA CGM indikerer tilsyneladende samme tro på egen uskyld med de seneste udmeldte ratestigninger.

RITZAU FINANS

Asien-Europa-rater stiger med godt 60 pct 

Containerrater går op med 15 procent 

 


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også