Koreanske Hyundai vil sælge ud for milliarder

Hyundai Merchant Marine frygter at løbe tør for kapital i 1. halvdel af 2014 og forbereder brandudsalg af selskaber og skibe for 3,1 mia. USD. 

Koreanske Hyundai Group, ejer af landets 2. største rederigruppe Hyundai Merchant Marine, er ved at løbe for kapital og forbereder et gigantisk udsalg af aktiver og selskaber, der skal rejse 3,1 mia. USD. Det oplyste koncernen i en meddelse søndag, og Hyundai slutter sig dermed til rækken af sydkoreanske shippingvirksomheder som Hanjin og STX Pan Ocean samt luftfartsselskabet Korean Air Lines, der er i alvorlige økonomiske problemer.

Hyundai Group vil sælge Hyundau Securities og to andre finansielle virksomheder i håbet af skaffe 3,1 mia. USD svarende til over 17 mia. kroner, mens Hyundai Merchant Marine, der bl.a. figurerer som verdens 17. største containerrederi, vil sælge sine terminalforretninger og restrukturere hele sin rederidrift inden for tørlast. Det skal indbringe knap halvdelen af det samlede beløb.

Investorer bekymret

"Selskabet har tilstrækkeligt med kapital indtil først halvdel af næste år, og vi har derfor besluttet at gennemføre en restrukturering for at dæmpe investorernes bekymringer. Vi forventer at fortsætte med at restrukturere gruppen næste år," fremgår det meddelelsen fra Hyundai Group.

Ledelsen oplyser samtidig, at den vil forsøge at tiltrække udenlandske investorer for Hyundai Merchant og gennemføre et aktiesalg i Hyundai Logistics med shipping, logistik, maskinindustri samt turisme i Nordkorea som de fremtidige kerneforretninger.

Foto: Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Hyundai Merchant planlægger at sælge sin produktion af containere i Sydkorea såvel som ejendomme i USA, Kina og Singapore forud for indfrielse af obligationslån på næsten en mia. USD de kommende to år samt andre lån på ca. 600 mio. USD.

For nogle måneder siden, i august, udsendte analysehuset Drewry en bemærkelsesværdig kritisk kortlægning af den finansielle tilstand i  Hyundai Merchant Marine, der opererer en diversificeret flåde på omkring 160 skibe, og som for tredje år i træk styrer  mod et nyt underskud i 2013:

"Hyundai Merchant Marine (HMM) har haft underskud i 2011 og 2012 på baggrund af et svagt fragtmarked,  en skrøbelig balance mellem udbud og efterspørgsel, høje omkostninger og store rentebetalinger. Trods et mindre opsving i fragtmarkedet, lykkedes det ikke HMM at opfylde sine renteforpligtelser i 2012, og selskabet måtte optage kortfristet gæld for at opfylde sine finansielle og operationelle forpligtelser. Vi tror, de kortsigtede finansielle problemer vil fortsætte med stigende likviditetsproblemer," fastslog Drewry og såede tvivl om, hvorvidt HMM vil være i stand til at opfylde gruppens forpligtelser på grund af fortsat svage og vanskelige markeder inden for især container og tørlast.

Aktier i frit fald

I en efterfølgende pressemeddelelse tog Hyundai til genmæle mod den kritiske analyse fra Drewry, der forudså, at det koreanske konglomerat ville løbe ind i vanskeligheder i forhold til at rejse ny kapital på grund af den ringe finansielle tilstand med det store gældsbjerg.

Ifølge Hyundai Merchant var konklusionerne i analysen stærkt overdrevne, men meddelelsen fra Seoul søndag synes at give Drewry ret i koncernens alvorlige problemer. 

Siden årsskiftet er børsværdien for de to største rederier, Hanjin Shipping og Hyundai Merchant Marine, raslet ned med et samlet faldet ultimo november på 2,4 mia. USD, mens det tredje rederi, STX Pan Ocean, siden juni har været i betalingsstandsning.

Foto: Alphaliner, Nov. 2013
Foto: Alphaliner, Nov. 2013

"De trængte koreanske selskaber har set deres gældsbelastning spinne ud af kontrol, mens deres egenkapital er blevet udhulet på grund af vedvarende tab i deres drift, selvom de fortsatte med at modtage nybygninger bestilt både før og efter Lehman-krisen i slutningen af 2008," skrev Alphaliner (Se grafik) i en analyse for en måned siden.

Hyundai så rødt i 3. kvartal 

Alphaliner: Sydkoreas store redere i dyb krise

Hanjin samler penge ind 

Hanjin forhandler med tyrkisk investor

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også